389 0

뮤지엄 재개념화를 통한 역사체험 학습생태계 개념적 모형에 관한 연구-정동 근대문화유산을 중심으로-

Title
뮤지엄 재개념화를 통한 역사체험 학습생태계 개념적 모형에 관한 연구-정동 근대문화유산을 중심으로-
Author
유영만
Keywords
포스트모더니즘; 뮤지엄; 정동; 역사체험학습; 학습생태계; Postmodernism; Museum; Jeong-dong; the historical experience for learning; the learning ecosystem
Issue Date
2012-08
Publisher
한양대학교 교육공학연구소 / Institute of Educational Technology
Citation
학습과학연구, 2012, 6(2), P.39-60, 22P.
Abstract
본 연구는 포스트모던 관점에서 역사체험 학습생태계를 구축하기 위하여 뮤지엄의 재 개념화를 시도하고 이를 기반으로 하는 역사체럼 학습생태계의 개념적 모형을 제안한다. 우선 역사적 유·무형의 자원을 갖고 있는 지역 그 자체를 뮤지엄으로 재 해석한다. 연구를 위한 구체적 장소로는 서울에서 근대문화유산이 집결되어 있는 정동으로 설정하고 참여관찰을 통해 정동에 분포하고 있는 역사적 공간들과 각각의 공간을 기반으로 운영되고 있는 체험프로그램 등의 사례조사를 진행하였다. 정동 그 자체를 뮤지엄으로 재 해석하고 역사체험 학습을 위해 재 개념화시킨 뮤지엄의 전시물, 즉 역사적 공간 기반 역사체험 학습의 개념적 모형은 주제에 따라 공간들을 유닛 구성하고 이를 중심으로 학습콘텐츠를 무한히 해체, 재생, 재구축 시키게 된다. 이는 학습자와 학습콘텐츠가 공진화하는 학습생태계의 모습으로 확장 구현 될 수 있을 것이다. 포스트모던 시대의 역사는 사료 중심을 통한 사실의 역사가 아닌 일상사 및 기억 등을 역사적 사료 범주에 포함시키는 삶의 역사로의 전환을 의미하며 이에 상응한 역사체험 학습생태계 또한 현재의 삶 속에서 과거를 되돌아보게 하며 현재의 의미를 새롭게 창출시키는 삶의 학습으로 그 의미를 가질 것이다.This study undertakes the re-conceptualization of museum aims to design the learning ecosystem for historical experience from a Post-Modern perspective and propose conceptual model of the learning ecosystem for historical experience. First of all, reinterpret the district inherent which have tangible or intangible properties as the museum. For the detail study, select a site, Seoul Jeong-Dong concentrated the modern cultural heritage and research experience programs based on each of historical places as case study trough the participant observation. Reinterpret Jeong-Dong, in itself, as museum and re-conceptualized the historical places as exhibits. The conceptual model for the learning historical experience is to be designed by unit sites under the theme, and the learning contents based on these could be dissolved, regenerated, reconstructed. They let co-evolve learners and learning contents and reify the learning ecosystem. The history of Post-Modern perspective is not centered by permanent truth but included affair of everday life and diverse memories in the historical materials. This means, histories are not a dominant discourse but a life, in itself. Corresponded to this perspective, the learning ecosystem for historical experience could make reflect the past as of today and recreate the meaning of present.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE01978810http://hdl.handle.net/20.500.11754/48321
ISSN
1976-684X
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE