534 0

교장의 수업지도성에 대한 자기-타인 평가일치가 학교 내 교사협력에 미치는 영향

Title
교장의 수업지도성에 대한 자기-타인 평가일치가 학교 내 교사협력에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Principal-Teacher Rating (Dis)Agreement Regarding Principal Instructional Leadership on Teacher Collaboration
Author
함승환
Keywords
수업지도성; 자기-타인 평가일치; 교사협력; 융복합교육; instructional leadership; self-other rating agreement; teacher collaboration; yungbokhap education
Issue Date
2014-04
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v. 14, no. 4, Page. 543-567
Abstract
본 연구는 융복합교육을 위한 핵심요소 가운데 하나인 교사협력을 효과적으로 지원할 수 있는 교장의 수업지도성 요건에 대한 탐색적 연구로 수행되었다. 이러한 관점에서 본 연구는 학교장의 수업지도성에 대한 교장/자기 평가와 교사/타인 평가 간의 (불)일치 유형에 따라 학교 내 교사 간 협력 정도가 어떻게 다른지 분석하였다. 이를 위해 OECD의 TALIS 2008 데이터 가운데 우리나라 전국 48개 중학교에 근무하는 교장 48명과 교사 819명의 응답을 활용하였다. 분석 결과, 학교장의 수업지도성에 대한 교장과 교사 간의 평가 (불)일치 유형에 따라 교사 간 협력 정도가 유의미한 차이를 보이는 것을 확인하였다. 교장의 수업지도성에 대한 교장과 교사 간의 평가 (불)일치 유형을 ‘고평가 일치’ 유형(준거 집단), ‘저평가 일치’ 유형, ‘과대평가자 교장’ 유형, ‘과소평가자 교장’ 유형으로 분류할 때, 과소평가자 교장 유형의 학교 교사들은 고평가 일치 유형 학교의 교사들에 비해 교사 간 협력 측면에서 유의미한 차이를 보이지 않았지만, 과대평가자 교장 유형이나 저평가 일치 유형의 학교 교사들은 고평가 일치 유형 학교 교사들에 비해 협력 활동에 참여하는 정도가 유의미하게 낮은 것으로 나타났다. 이러한 분석 결과는 교사 간 협력 활동을 촉진하는 기제로서 학교장의 수업지도성에 대한 평가가 다면적으로 이루어질 필요가 있음을 시사한다. This study examines how the degree of teacher collaboration varies depending on the principal-teacher rating (dis)agreement regarding principal instructional leadership. Analyzing data from 48 middle schools in South Korea, originally gathered by the OECD’s TALIS 2008 survey, the study shows the possibility that the degree to which teacher collaboration is fostered in schools may systematically differ depending on four (dis)agreement types, i.e., in-agreement/good, in-agreement/poor, over-estimator principal, and under-estimator principal. The main findings suggest that teachers working in ‘in-agreement/good’ type schools (i.e., schools where both the principal and the teachers agree that the principal exhibits effective instructional leadership) are most likely to engage in intra-school collaboration with other colleague teachers. In addition, ‘under-estimator principal’ type schools (i.e., schools where the principal under-estimates his/her instructional leadership performance while the teachers evaluate him/her highly) also appear fairly effective in fostering teacher collaboration. Conceptual and practical implications are discussed in light of the importance of evaluating instructional leadership in multifaceted ways.
URI
http://hdl.handle.net/20.500.11754/47925http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010026130267
ISSN
1598-2106; 2671-776X
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE