미술 중심 통합문화예술교육이 유아의 창의성과 사회성 발달에 미치는 영향

Title
미술 중심 통합문화예술교육이 유아의 창의성과 사회성 발달에 미치는 영향
Other Titles
The effects of the arts-centered integrated arts and cultural education on the development of creativity and sociability in preschoolers
Author
김현수
Keywords
유아 창의성; 통합문화예술교육; 유아 사회성; preschooler creativity; integrated arts and cultural ducation; preschooler sociability
Issue Date
2012-12
Publisher
한국열린유아교육학회
Citation
열린유아교육연구, 2012, 17(6), P.145-173, 29P.
Abstract
본 연구는 미술 중심 통합문화예술교육이 유아의 창의성과 사회성에 미치는 영향을 검증하는 데 그 목적이 있었다. 이를 위해 서울시 소재 병설 유치원에서 만 6세 아동 44명을 모집하여 이를 두 집단으로 나누고, 한 집단(실험집단)에는 본 연구를 위해 개발한 10회기 미술 중심 통합문화예술교육활동을 제공하였고 다른 한 집단(비교집단)에는 해당 시간만큼 자유선택놀이 시간을 갖도록 하였다. 본 연구에서 시행된 미술 중심 통합문화예술교육활동은 서울문화재단(2010)이 학령기 아동들을 위해 개발한 시각예술분야 통합문화예술교육 프로그램을 유아의 발달 단계에 맞추어 조정한 것으로, 각 예술 영역의 특징을 부각시키고 놀이적 요소의 비중을 강화시킨 특징을 가지고 있었다. 활동의 효과를 검증하기 위해 처치 전과 후의 창의성과 사회성 수준을 측정하였고, 실험-비교집단 간 그리고 처치 전-후 간 점수를 비교하였다. 결과, 실험집단은 모든 창의성과 사회성 하위차원들에서 처치 전에 비해 처치 후 유의미한 점수 향상을 보였다. 비교집단에서도 창의성 하위차원들 중 유창성과 융통성, 그리고 사회성 하위차원들 중 문제해결에서 유의한 점수 향상을 보였으나, 그 향상 폭은 실험집단보다 작게 나타났다. 본 연구 결과를 통하여 미술 중심 통합문화예술교육활동이 유아의 창의성과 사회성 발달에 긍정적인 영향을 줌을 알 수 있었다.The purpose of this study was to examine the effects of the arts-centered integrated arts and cultural education on preschoolers' creativity and sociability. Forty-four children aged six were recruited from two kindergartens in Seoul and grouped into two. One group (treatment group) was given 10 sessions of Arts-Centered Integrated Arts and Cultural Education and the other group (control group) was given free play sessions for the corresponding time. The arts-centered education program in this study was originated from the Arts and Cultural Education Program based on visual arts developed by Seoul Cultural Foundation (2010) and modified to be used for preschoolers. Characteristically, the arts-centered education program in this study incorporated various arts and cultural domains and increased the proportion of the play. For the efficacy of the program, the levels of creativity and sociability were measured on two time points, before and after treatment, and the scores were compared between treatment and control groups and between before and after treatment time points. Upon completion of the program, treatment group showed statistically significant improvement in all of the creativity and sociability dimensions. Although control group showed significant increase in the scores on the fluency and flexibility creativity dimensions and on the problem-solving sociability dimension, the size of improvement in each of these dimensions was relatively small as compared to that of treatment group. These results suggest the positive effects of the Arts-Centered Integrated Arts and Cultural Education Program on preschoolers' creativity and sociability.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE07014558http://hdl.handle.net/20.500.11754/47871
ISSN
1226-8119
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE