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미술을 중심으로한 STEAM교육 프로그램 연구-초,중학교 교수-학습안 개발을 중심으로-

Title
미술을 중심으로한 STEAM교육 프로그램 연구-초,중학교 교수-학습안 개발을 중심으로-
Other Titles
A Study on STEAM Education Program through Art - Focused Curriculum Development for Elementary and Junior high school level
Author
이부연
Keywords
융합인재교육; 스템교육; 통합교육; 융복합교육; STEAM Education; STEM Education; Integrated Education; Convergence Education
Issue Date
2014-06
Publisher
한국전시산업융합연구원 / Korea Institute of Exhibition Industry convergence
Citation
Korea Science & Art Forum, 권: 16, 페이지: 311-321
Abstract
STEAM교육은 과학(Science), 기술(Technology), 공학(Engineering), 수학(Mathematics)의 융복합 교육을통하여 창의 인성교육을 시도하고자 예술(Art)을 융합하여 교육하고자 한 한국형 융합인재교육이다.미국을 비롯한 세계의 중요 국가에서 과학, 기술, 공학, 수학의 융복합 교육인STEM교육의 중요성을 인식하고 실시하고 있는데 한국의 경우 특별히 예술을 접목하고자 하였다. 미술은 STEAM교육의 결과물을 시각적으로 보여줄 수 있으므로 한국의 STEAM교육에있어 다른 어느 학과목보다 활발히 활용되고 있다. 이에 본 논문은 통합교육, 융복합 교육으로서의 STEAM교육을 고찰하며 STEAM교육의 정의와 역할을 연구한다. 실제 현장에서의 STEM, STEAM교육의 사례로교사대상 STEM, STEAM교육과 학교대상의 STEM,STEAM교육의 사례를 고찰하고자 한다. STEAM교육에서의 미술의 역할은 무엇인지 고찰하여 미술을 중심으로한 STEAM교육 프로그램을 개발 제시하고자 한다. 본 논문의 결과로 창의적이며 인성을 갖춘 융복합인재의 교육과 양성에 이바지할 수 있을 것이며 이와같은 연구의 개발로 한국의 국가와 사회의 발전에 크게 공헌할 수 있을 것으로 기대한다. STEAM Education is Korean Convergence andIntegration Education integrating Science,Technology, Engineering, Mathematics and especiallyArts for creativity and personal characteristiceducation. Recognizing the importance of STEAMEducation, Convergence and Integration Education ofScience, Technology, Engineering and Mathematics,important countries in the world including the U.Sare conducting STEAM Education and especiallyKorea tried to integrate Art into it. Since Art canshow the result of STEAM Education visually, it isused more actively than any other subjects inSTEAM Education in Korea.In this study, we will examine STEAM Educationas Integrated Education and Convergence Educationand study the definition and importance of STEAMEducation. STEM and STEAM Education forteachers, STEM and STEAM Education for schoolswill be studied as the examples of STEM andSTEAM Education in the actual field.By studying the role of Art in STEAM Education,we are to develop and present STEAM Educationprogram through Art.It is expected that the results of this study willcontribute to education and training of convergenttalent with creativity and personality and relatedfuture studies will significantly contribute to thedevelopment of the Korean society.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE02481318http://hdl.handle.net/20.500.11754/46483
ISSN
2005-1409
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COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
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