255 0

네 교사의 융복합교육 실행 경험의 이해

Title
네 교사의 융복합교육 실행 경험의 이해
Other Titles
Understanding the Yungbokhap Model of Education in Practice: Teachers' Perspectives and Experiences
Author
안성호
Keywords
융복합교육; 교사의 전문성; 실행 공동체; yungbokhap education; teachers’ professional expertise; school-based inquiry community
Issue Date
2014-05
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구,
Abstract
본 연구에서는 융복합교육을 실행한 교사들을 대상으로 하여 심층면담을 통해 융 복합교육 실천 과정에서 가졌던 경험은 무엇이며 그러한 실천 경험이 교사의 전문 성 변화에 어떤 의미가 있는지를 교사들의 융복합교육 실천 과정에 대한 교사 면담 을 분석함으로써 탐구하였다. 분석 결과, 교사는 융복합교육을 실천하는 경험을 통 해 융복합교육에 대한 관점이 확장되고 타 교과의 지식 영역에도 관심을 갖게 되었 을 뿐 아니라 전체적인 안목을 기를 수 있었다. 또한 융복합교육 경험은 교사에게 자신의 수업에 대한 반성의 기회를 제공한 것으로 나타났으며, 교사 전문성에 있어 서 교사 공동체 형성의 중요성을 깨닫게 하였다. 본 연구는 융복합교육을 담당하는 교사의 전문성 변화의 여건 마련을 위해 아래와 같은 제언을 남긴다. 첫째, 교사 전 문성 개발이 다양한 실행 공동체 속에서 융복합교육의 실행과 성찰을 통해 이루어 질 수 있도록 지원하는 체계적인 시스템이 필요하다. 둘째, 교사의 실행 공동체를 가능케 하는 협력적인 학교 환경이 필요하다. 셋째, 대학 기반 교사 교육은 분과적 교사교육에서 융복합 기반의 교사교육으로 전환해야 하며 융복합교육 실천을 위한 교사의 적응적 전문성을 기를 수 있는 방향으로 재편성해야 한다.As an effort to understand teachers’ experiences of integrating an integrative and holistic (or yungbokhap) model of education into their classroom teaching, the present study qualitatively analyzed illustrative cases of four middle school teachers*. Our analysis of rich qualitative data gathered through a series of observations and interviews revealed that the teachers’ experience of implementing a yungbokhap model of education provided them with a useful chance to broaden their pedagogical purview to find new connections between curricular topics and themes across different subject areas. Further, the teachers engaged in collaborative interactions with other colleague teachers, which helped them critically reflect on their instructional practices, thereby contributing to building and sustaining a school-based inquiry community of teachers. Implications for policy and practice were discussed regarding how to identify and provide the kinds of systemic support to effectively foster the development of both pre- and in-service teachers’ professional expertise in yungbokhap contexts of school reform.
URI
http://www.ndsl.kr/ndsl/search/detail/article/articleSearchResultDetail.do?cn=ART001878746http://hdl.handle.net/20.500.11754/46094
ISSN
1598-2106
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > ENGLISH LANGUAGE EDUCATION(영어교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE