514 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author신태섭-
dc.date.accessioned2018-03-13T05:45:00Z-
dc.date.available2018-03-13T05:45:00Z-
dc.date.issued2013-06-
dc.identifier.citation교육과학연구 / The journal of Educational Studies, 2013, 44(2), p21-45en_US
dc.identifier.issn1229-8484-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02206420-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/45988-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 예비 초등교사들이 지니는 교수상황에서의 테크놀로지 활용 능력에 대한 고정신념과 지각된 테크놀로지 내용교수지식의 관계를 분석하는 데 있다. 이를 위하여 교육대학교에 재학 중인 예비교사들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 자료 분석을 위하여 먼저 교수상황에서의 테크놀로지 활용 능력에 대한 고정신념과 테크놀로지 내용교수지식 간의 상관을 살펴보았다. 고정신념은 7가지 테크놀로지 내용교수지식의 하위구인 중 특히 교수지식, 내용지식, 테크놀로지 내용지식, 테크놀로지 내용교수지식 등과 통계적으로 유의미한 부적 상관을 보였다. 이는 예비교사들이 자신의 테크놀로지 활용 능력은 노력을 통해 변화시킬 수 없다고 인식하는 정도가 높을수록 자신의 교수지식, 내용지식, 테크놀로지 내용지식, 테크놀로지 내용교수지식의 정도를 낮게 지각하는 것을 의미한다. 한편, 회귀분석 결과에 따르면 테크놀로지 지식과 교수지식은 테크놀로지 내용교수지식에 영향을 미치는 반면, 내용지식과 고정신념의 영향은 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 연구 결과를 바탕으로 본 연구의 이론적 시사점과 교사교육과 관련된 교육적 시사점을 논의하였다.The purpose of this study was to examine the relationship between elementary pre-service teachers' fixed mindsets regarding their abilities to teach with technology and their perceived Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK). A survey was administered to 149 pre-service teachers to measure the degree to which they had fixed mindsets, or beliefs that their abilities to teach with technology cannot be changed, and their TPACK. The results of exploratory factor analysis suggest that the TPACK survey was a valid measure. The results of correlational analysis showed that there were positive correlations among Technology Knowledge (TK), Pedagogical Knowledge (PK), Content Knowledge (CK), Technological Content Knowledge (TCK), Technological Pedagogical Knowledge (TPK), Pedagogical Content Knowledge (PCK), and TPACK. Having a fixed mindset was negatively correlated with CK, PK, TCK, and TPACK. The results of regression analysis showed that PK and TK predicted TPACK, while CK and having a fixed mindset had no effects on TPACK. Theoretical and practical implications of this study are provided in the discussion section.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2011년 한양대학교 교내연구비 지원으로 연구되었음(HY-2011-N)en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher이화여자대학교 교육과학연구소 / Educational Research Institute, College of Edcation, Ewha Womans Universityen_US
dc.subject고정신념en_US
dc.subject테크놀로지 내용교수지식en_US
dc.subject예비교사en_US
dc.subjectFixed mindsetsen_US
dc.subjectTechnological Pedagogical Content Knowledgeen_US
dc.subjectpre-service teachersen_US
dc.title예비 초등교사의 고정신념과 테크놀로지 내용교수지식(TPACK) 간의 관계 연구en_US
dc.title.alternativeA Relation between Pre-Service Teachers' Fixed Mindsets Regarding their Abilities to Teach with Technology and their Perceived TPACKen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no2-
dc.relation.volume44-
dc.relation.page21-45-
dc.relation.journal교육과학연구-
dc.contributor.googleauthor신태섭-
dc.relation.code2012216321-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakOFFICE OF ACADEMIC AFFAIRS[S]-
dc.sector.departmentCENTER FOR SMART TEACHING & LEARNING-
dc.identifier.pidshinster-
Appears in Collections:
OFFICE OF ACADEMIC AFFAIRS[S](교무처) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE