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dc.contributor.author오수경-
dc.date.accessioned2018-03-13T02:12:02Z-
dc.date.available2018-03-13T02:12:02Z-
dc.date.issued2013-06-
dc.identifier.citation동아시아문화연구, 2013, 55, P.93-123en_US
dc.identifier.issn2383-6180-
dc.identifier.urihttp://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3210813-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/45754-
dc.description.abstract오악(五嶽)은 중국의 유서 깊은 명산인 泰山、華山、衡山、嵩山、恒山을 말한다. 본문에서는 근자에 중국이 오악을 유네스코의 세계자연 및 문화유산으로 등재시키기 위해 프로젝트를 구성하고 새롭게 현대의 오악 담론을 구축하고 있음을 인지하고, 고대 중국에서의 오악의 개념과 인식의 형성, 그리고 그에 대한 외부의 시선 및 현대의 시선을 통해 지리적 표상으로의 오악이 정치적, 문화적 표상으로 자리잡게 되는 양상을 살폈다. 오악은 고대 산악 숭배로부터 시작된 聖山 숭배의 중심에 있다. 특히 진한 이래 封禪을 거행한 帝國 영토의 상징으로서 정치적 의미가 부여되었고, 유가 사상 그리고 도교 및 민간신앙의 요람으로서 종교적 성산으로 인식되었고, 시인묵객들에게는 문학적 상상력의 온상으로서 은둔의 대상지로서 다양한 스펙트럼을 지닌다. 그 중에서도 태산은 동방 태일신과의 결합으로 오악 중에서도 가장 중요한 聖山으로서, 封禪을 거행한 帝國의 중심으로서, 유가 사상의 요람으로서, 인문적 태산 문화의 다양한 의미망을 형성한다. 서양에서는 특히 오악 그 중에서도 태산의 봉선에 큰 의미를 부여하여, 제국의 중심으로 인식하는 동시에 동악대제와 벽하원군으로 대표되는 민간 신앙의 성지로서 주목하였다. 반면 우리나라에서는 매우 중국적인 방식으로 오악을 전유하고 있음이 두드러진다. 문화유산이 기존의 국가적 정체성과 낭만적 민족의식을 나타내는 문화적 표상으로 기능하는 양상은 아직도 전 지구적으로 존재한다. 그러나 근자에 중국이 세계문화유산 등재에 초미의 관심을 쏟는 것은 단순한 문화 정체성의 강화나 관광 자원의 개발을 넘어 새로운 제국의 문화적 표상에 대한 갈망으로 읽힌다는 점에서 중국 오악 담론의 현대적 부활의 가능성을 살피고자 하였다.Five Sacred Mountains are the most famous mountains of China, including Taishan, Huashan, Hengshan, Hengshan, Chongshan in each direction of east, west, south, north and center. Recently China had only tried to apply the Five Sacred Mountains as a set for the World Natural and Cultural Heritage of UNESCO. In the procession, there conforms a discourse of the Five Sacred Mountains in modern context. In this paper I tried to research how the symbol of the Five Sacred Mountains is formed, from the geographical meaning to political, religeous and cultural meaning. The Five Sacred Mountains were put in the center of the worship of mountains from ancient times. In Qin and Han dynasty, Qin Emperor began the sacrifice of Feng and Chan and the ritual added the Five Sacred Mountains very important political meaning, such as the power of emperor and the territory of the empire. It also became a sacred places of later religions and thoughts such as Confucious, Buddism and Daoism and got to have the religeous and cultural meaning. Especially folk religion to worship the God of Taishan which is called God of East Mountain, Dongyue-dadi and his daughter Bixiayuanjun became very popular in China, so people held big festivals for their nativity. The Five Sacred Mountains also became a cradle of literature of various genres and present various spectrum to the cultural landscape of Taishan and other four mountains. Westners are very interested in Feng-Chan and folk religion, but Korean accepted more naturally the way of Chinese thinking, also the meaning of the Five Sacred Mountains in chinese way. But now China put emphasis on the World Cultural Heritage, not only to get profit of the tourism but to establish the cultural identity. It seems to present a desire toward a new modern empire and it`s cultural pride.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2012년 정부(교육과학기술부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임 (NRF-2012-2012S1A5B8A03034081).en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한양대학교 동아시아문화연구소(구 한양대학교 한국학연구소)en_US
dc.subject오악en_US
dc.subject오악 담론en_US
dc.subject태산en_US
dc.subject세계문화유산en_US
dc.subject봉선en_US
dc.subject지리적 표상en_US
dc.subject문화적 표상en_US
dc.subject산악숭배en_US
dc.subjectThe Five Sacred Mountainsen_US
dc.subjectMount Tai(Tai Shan)en_US
dc.subjectFeng-Chanen_US
dc.subjectWorld Heritage of UNESCOen_US
dc.subjectTerritorial Symbolen_US
dc.subjectCultural Landscapeen_US
dc.title중국의 ‘五嶽’en_US
dc.title.alternativeThe Five Sacred Mountains: from the Territorial Symbol to the Cultural Landscape -At the Moment of Application to the World Cultural Heritage of UNESCO-en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.page73-86-
dc.contributor.googleauthor오수경-
dc.contributor.googleauthorOh, Soo Kyung-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF HUMANITIES[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF CHINESE LANGUAGE & LITERATURE-
dc.identifier.pidsoh-
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COLLEGE OF HUMANITIES[S](인문과학대학) > CHINESE LANGUAGE & LITERATURE(중어중문학과) > Articles
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