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브랜드 인식 차별화 측면에서의 프랜차이즈 커피전문점테이크아웃 컵 디자인분석

Title
브랜드 인식 차별화 측면에서의 프랜차이즈 커피전문점테이크아웃 컵 디자인분석
Other Titles
To Analyze the Design of Paper Cups to Take out from Franchise Coffee Shops from the Perspective of Brand Awareness Differencing
Author
현은령
Keywords
커피전문점; 테이크아웃; Paper Cups to Take out; Franchise Coffee Shops; Brand Awareness Differencing
Issue Date
2013-12
Publisher
한국디자인지식학회
Citation
디자인지식저널 / Journal of Korea Design Knowledge, Vol.28, No.- [2013], p409-418
Abstract
최근 들어 프랜차이즈 커피전문점 시장이 급성장하고 있다. 예전 커피 전문점 이용고객은 주로 20대였지만 현재는 10대부터 60대 까지 다양한 연령대가 이용하는 하나의 문화공간이자 생활공간으로 자리 잡고 있다. 본 연구에서는 프랜차이즈 커피전문점 테이크아웃 컵 디자인이 소비자의 브랜드 선호도에 미치는 영향을 알아보았다. 이를 통해 브랜드 인지도 강화를 위한 효과적인 프랜차이즈 커피전문점 테이크아웃 컵 디자인을 제안하고자 하였다. 이러한 목적을 위해 최근(2005년~2013년)성공한 프랜차이즈 커피전문점의 테이크아웃 컵 디자인을 중심으로 연구를 진행하였다. 주요 내용은 선행연구탐색과 전문가 인터뷰, 사례분석 등이다. 그 결과 테이크아웃 컵 디자인은 커피를 보관하거나 맛을 보존하는 기능적 측면과 함께 브랜드 아이덴티티를 보여줄 수 있는 매체(캠페인, 이벤트 홍보, 기업이미지)로 활용 가능함을 알 수 있었다. 이러한 활용은 프랜차이즈 커피 브랜드 인식을 강화하는데 효과적으로 사용될 수 있음을 의미한다. 이러한 경향은 대상별로 보면 대학생보다는 직장인에게 더욱더 효과적이었다. 결과적으로 본 논문은 국내외 프랜차이즈 커피전문점의 테이크아웃 컵 디자인에 대한 소비자 인식과 사례분석을 통해 긍정적인 브랜드 이미지구축과 인식 차별화를 위한 디자인적 아이디어를 도출하는데 그 의의가 있다.Currently, franchise coffee shops have been seeing rapid growth. Although main customers of coffee shops were twenties in the past, now, different age groups of people such as from teenagers to sixties go to coffee shops, where become one of important cultural and community space. The researcher investigates the influences of the design of paper cups to take out from franchise coffee shops and consumers’ brand preferences. The researcher proposes the effective design of paper cups to take out of franchise coffee shops, which makes to improve brand preference through this research. The researcher explores the design of paper cups to take out from franchise coffee shops from 2005 to 2013 to achieve this aim. The main contents of the research are the observation of the precedent researches, expert interview, and case analyses. The design of paper cups of coffee shops might be utilized not only as the functionality to keep the taste and smell of coffee but as the medium (campaign, promotional event, company image). As the result, this research will suggest the possibility of the design of paper cups to take out from franchise coffee shops, as a tool to construct positive brand image. As a result, the researcher analyzes the design of paper cups to take out from franchise coffee shops and try to deduct the ideas how special cup designs affect to brand awareness differencing.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02311772http://hdl.handle.net/20.500.11754/45470
ISSN
2092-7045
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COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
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