286 0

창작스튜디오 참여 감상교육 사례 분석-시각적 대화기술 향상을 위한 제한점 탐색을 중심으로-

Title
창작스튜디오 참여 감상교육 사례 분석-시각적 대화기술 향상을 위한 제한점 탐색을 중심으로-
Other Titles
The Case Study of Analysis of Education of Art Appreciation through Participating in Artist Residency -To Focus on Observing Limitations for Developing Visual Dialogue Technique
Author
현은령
Keywords
Participatory Appreciation Education; Artist Residency; Visual Dialogue Technique
Issue Date
2013-12
Publisher
한국디자인지식학회
Citation
Journal of Korea Design Knowledge, 28, pp285-296
Abstract
바람직한 예술교육과정은 체험, 감상, 창작 활동이 유기적으로 이루어져 시각적 대화기술능력을 향상시키도록 구성되어야 한다. 그러나 지금까지의 우리나라 예술교육은 순수미술의 표현과 제작의 측면에 편향되어 있는 실정이다. 2009개정 교육과정에서는 창작스튜디오를 활용한 감상교육을 강조하고 있지만 현장에서의 실행은 미비하다. 창작스튜디오는 미술관과 작가(디자이너)작업실의 중간 단계의 공간이다. 이러한 장소적 특수성은 공교육의 수동적인 예술교육이 가지는 한계점을 보완해 줄 수 있는 대안이 될 수 있다. 본 연구는 디자인 스튜디오를 포함한 국내 창작스튜디오 참여 감상교육 프로그램 사례를 분석하고 나아가 이를 통해 시각적 대화기술향상의 필요성을 강조하였다. 이러한 연구목적을 수행하기 위하여 관련 선행연구를 탐색하고 창작스튜디오 참여 감상교육 국내사례를 분석하였다. 또한 시각적 대화기술의 개념과 수용미학의 성격을 살펴보고 나아가 이를 실행하기 위한 장소로서 창작스튜디오 활용의 필요성을 제시하였다. 결과적으로 본 연구는 그동안 순수미술의 영역에 편중되었던 우리나라 예술교육의 단점을 극복하고, 나아가 동시대 문화의 현장을 흡수하여 제작하고 있는 디자인을 비롯한 다양한 창작스튜디오 참여 감상교육의 유용성을 제시하는데 그 의의가 있다.I believe that the desirable process of art education has to be composed with close relation among experiences, appreciation and creative activities, which in total provide the development of learners’ communication skills. However, visual art education in South Korea strongly focuses on improving representative technique and expressive skills. Curriculums and guidebooks of public textbook in 2009 proposed and emphasized the art appreciation education, applied with artist residency studio participation. However, its implementation has been not often used to the field of education. Artist residency is a mediator space between a museum and an artist(designer). This specific characteristic of the space, art residency, will make up for the defaults of present public art education, for example, a student’s passive attitude toward participating in art class. This research emphasized the necessity of improving visual dialogue technique based on many case studies analysis, related to programs from artist residency. Before conducting this research, I analyzed diverse domestic and foreign cases about previous researches, such as the reality of participating in education in artist residency studio. Also, the research closely looked at the notion of visual dialogue technique and the characteristics of acceptance of aesthetics and proposed the application of artist residency programs to improve a student’s active participation in visual art class. As a result, this research tried to overcome the shortcomings of visual art education in South Korea, which focuses on fine art and drawing technique. This study also proposed the effectiveness of participation in aesthetic appreciation education in artist residency studio.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE02311761http://hdl.handle.net/20.500.11754/45468
ISSN
2092-7045
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE