386 0

발달놀이치료가 시설 자폐아동의 사회적 상호작용과 상동행동에 미치는 영향

Title
발달놀이치료가 시설 자폐아동의 사회적 상호작용과 상동행동에 미치는 영향
Author
이정숙
Keywords
발달놀이치료; 사회적 상호작용; 상동행동; 시설; 자폐아; children with autism; developmental play therapy; institution; social interaction; stereotypic behavior
Issue Date
2013-12
Publisher
한국아동심리재활학회(Korean Association of Psychological Rehabitation for Children)
Citation
놀이치료연구. Vol. 17 No. 3 (2013) pg. 95, 14 p.
Abstract
본 연구는 시설에 거주하는 자폐아동의 사회적 상호작용의 증진과 상동행동 감소를 목표로 발달놀이치료를 실시하고 그 효과를 검증하였다. 연구대상은 경기도에 소재한 장애인 시설에 거주하는 자폐아동 3명이었다. 프로그램은 주 2회 총 30분씩 16회기에 걸쳐 실시하였다. 실험설계는 대상자간 중다간헐기초선 설계를 사용하였고, 자폐아동들의 사회적 상호작용 행동과 상동행동을 회기별로 측정하였으며 사전, 사후 CARS 점수를 비교하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 대상아동들의 사회적 상호작용은 증가하였다. 둘째, 대상아동들의 상동행동이 감소하였다. 셋째, 대상아동들의 사회적 상호작용 증가와 상동행동 감소는 프로그램 종료 후에도 유지되었다. 이러한 변화를 통해 대상아동들의 CARS 점수도 프로그램 실시 후 감소하였다. 이와 같은 결과는 발달놀이치료가 시설에 거주하는 자폐아동의 사회적 상호작용 증진과 상동행동을 감소하는 데 효과적임을 보여준다.The purpose of this study was to investigate the effects of developmental play therapy on social interaction and stereotypic behavior of children with autism in Institution. Three participants were selected from 1 institution located in Gyeonggido based on the results of CARS. This study used a multiple probe baseline design across participants. The program implemented two times a week to each session for 30 minutes. The social interaction and stereotypic behavior were observed using partial interval recording method for 10 minutes. Maintenance data were collected three weeks after the intervention was completed. The result showed that the social interaction increased and the stereotypic behavior decreased through developmental play therapy, And the effects were maintained in all participants. These results showed that the developmental play therapy was effective in increasing social interaction and decreasing stereotypic behavior of children with autism in institution. Discussions and suggestions for future research and practices are provided.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3198589http://hdl.handle.net/20.500.11754/45299
ISSN
1226-7678
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE