506 0

이동 동사의 사용 양상에 대한 연구

Title
이동 동사의 사용 양상에 대한 연구
Other Titles
A Study on Aspect of Using Moving Verbs
Author
전은진
Keywords
평행 이동 동사; 수직 이동 동사; 형태 출현; 어휘 교육; Parallel moving verb; Vertical moving verb; Form appearance; Vocabulary education
Issue Date
2013-12
Publisher
우리말글학회(URIMALGEULHAKHOE)
Citation
우리말글 / URIMALGEUL : The Korean Language and Literature, Vol.59, No.- [2013], p51-77
Abstract
이 연구는 이동 동사의 사용 양상을 분석하는 데 그 목적이 있다. 이동 동사는 일상 행위와 관련된 어휘들이 많아서 다른 어휘보다 이른 시기에 습득된다. 또한 이동 동사는 이동 방식, 이동 방향 등의 기준에 따라 다양하게 분화되므로 어휘 체계를 살펴보기에도 적절하다. 이 연구에서는 이동 동사를 평행 이동 동사와 수직 이동 동사로 구분하여 그 출현시기와 분포, 의미 분화 양상을 살펴보았다. 분석 결과, 평행 이동 동사는 전진 이동이 다수를 차지하였으며, ‘가다’와 ‘오다’류 이동 동사가 다양하게 사용되고 있었다. 수직 이동 동사는 상향 이동 동사가 하향 이동 동사의 2배가량 많은 어휘수를 나타냈다. 수직 이동 동사는 평행 이동 동사에 비해 습득도 느리고 분화가 더딘 것으로 나타났다. 이동 동사는 의미 관계도 명확하고 행위를 동반하기 때문에 초기 어휘 교육이나 외국인을 위한 한국어 교육에 효과적으로 활용할 수 있다.The purpose of this study was to consider the form appearance and differentiation by analyzing aspect of using moving verbs. As a moving verb is basic vocabulary that is frequently used in daily life, it is acquired in the earlier time than other vocabulary. Also, the moving verb is diversely segmentalized according to the standard such as moving method and moving direction, thereby being proper to examine lexical segmentation in the Korean language. The moving verb is classified parallel moving verb and vertical moving verb. The parallel moving verbs are diversified than the vertical moving verbs. Even among moving verbs, ‘go, come’ are one of vocabularies that have the highest use frequency and are acquired in early time. It is able to be effectively applied to the Korean education or the vocabulary education for foreigners.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02330967http://hdl.handle.net/20.500.11754/45166
ISSN
1229-9200
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMANITIES[S](인문과학대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE