390 0

학습자의 상호작용 증진을 위한 페이스북 활용 교수전략에 관한 연구

Title
학습자의 상호작용 증진을 위한 페이스북 활용 교수전략에 관한 연구
Other Titles
Teaching Strategies in Learning with Facebook to Improve Learner’s Interaction
Author
권성호
Keywords
교수자의 역활; 페이스북; 학습자의 상호작용; facebook; instructor’s role; interaction of learners; teaching strategy
Issue Date
2013-08
Publisher
한국방송통신대학교 원격교육연구소 Institute of Distance Education
Citation
평생학습사회 Journal of Lifelong Learning Society, Aug 2013, 9(2), P.155-180, 26P.
Abstract
본 연구의 목적은 페이스북을 활용한 수업에서 나타나는 학습자의 상호작용 유형과 교수자의 역할을 분석하고, 이를 통하여 페이스북 활용 학습에서 학습자의 상호작용을 효과적으로 촉진할 수 있는 교수 전략을 탐색하는 것이다. 본 연구는 페이스북을 보조적인 학습공간으로 활용하고 있는 H 대학교의 학부 강좌에서 교수자 1명과 수강생 18명을 대상으로 이루어졌으며, 연구 방법으로는 참여관찰, 심층면담, 연구 반성일지, 문서자료의 내용 분석을 통해 이루어졌다. 본 연구에서 나타난 상호작용은 사회적 상호작용, 인지적 상호작용, 성찰적 상호작용으로 범주화 할 수 있었다. 이러한 상호작용에 근거하여 페이스북 활용 학습에서의 교수자 역할은 학습자간 사회적 상호작용을 위한 동기촉진자, 인지적 상호작용을 위한 정보제공자, 성찰적 상호작용을 위한 학습활동 관리자로 구분할 수 있었다. 페이스북 활용 학습에서 학습자의 상호작용을 증진시키기 위해서는 첫째 강의식 수업과 연계와 일상생활의 공유, 칭찬 및 ‘좋아요’ 클릭을 통한 공감 등 자유롭게 발언할 수 있는 페이스북 환경을 조성하여 흥미와 동기를 유지시키고, 둘째 다양한 학습자원을 페이스북 그룹과 연결하여 풍부한 수업 관련 정보를 제공하고, 실제적인 과제를 제시하며, 셋째 성찰일지 공유 및 실시간 질문하기 통해 자가 점검 및 추가적 학습활동을 유도해야 한다. 본 연구를 통해 제시된 상호작용 증진을 위한 교수 전략은 페이스북 뿐만 아니라 온라인 수업을 설계하는데 기초가 될 것이다.This study aims to suggest the teaching strategies for improving the interaction of learners through analysis of learning with Facebook. This study was conducted on 18 students and one professor in the undergraduate course of University that are used as learning space of Facebook. As a result of the study, to increase learner's social interaction, instructor as the motivation-facilitator has to create the environment where you can express your opinion without any restraint and where your interest and motivation keeps growing. Instructor needs to link lectures and learning with Facebook, to let them know the operation and what to be aware of, and to focus more on producing positive feedback realtime as well as personal experience and information sharing to form a sense of followership and closeness among learners. To improve learner's cognitive interaction, instructor as a provider of exact information makes announcement on regular class, uses a variety of materials, and offer information relative to the sessions. Instructor gives tasks and materials that are applicable to the individual. Teaching strategy for better metacognitive interaction is that instructor as a learning-manager has to encourage learners to reflect themselves by keeping records and share them with fellow learners, and lead learners to more learning activities and self-check on their activity by making more inquiries. For improving the learner’s interaction, they are not to simply use the new media but to elevate the effectiveness of learning with strategies which consider the types of learner's interaction and the roles of the instructor.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001797268http://hdl.handle.net/20.500.11754/45018
ISSN
1738-0057
DOI
10.26857/JLLS.2013.08.9.2.155
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE