492 0

칸딘스키 작품에 내포된 동양회화사상의 근원으로서 초월적 미의식

Title
칸딘스키 작품에 내포된 동양회화사상의 근원으로서 초월적 미의식
Other Titles
The Aesthetic Consciousness beyond Human-beings Stemmed from Idea of Oriental Painting Embedded in Kandinsky’s Art
Author
현은령
Keywords
Aesthetic Consciousness; Idea of Oriental Painting; Kandinsky
Issue Date
2013-10
Publisher
한국디지털디자인협의회
Citation
디지털디자인학연구, 2013, 13(4), P.159-168
Abstract
예술가의 정신적 반응인 동시에 육체적 행위의 시각적 산물인 예술, 그것은 우리의 상상력을 불러 일으켜주는 환상적 존재다. 그 환상 속에는 물리적 실재를 압도하는 힘이 있다. 그리고 그 힘은 어느 누구도 단정 지을 수도 설명 할 수도 없다.본 연구는 선행연구를 통해 동양회화사상을 ‘정신성 강조, 기운생동의 음악성부여, 이론가 정신, 선과 여백의 미’ 로 규정하고, 칸딘스키 작품에 적용시켜 그 공통점을 찾고자 하였다.‘정신성 강조’는 4차원적인 정신적 세계를 2차원적인 선과 색채로 축약시키려 했던 칸딘스키의 회화 정신과 통함을 알 수 있었다.‘기운생동의 음악성 부여’는 동양회화의 음악관과는 다소 차이가 있지만 칸딘스키도 회화의 음악적인 속성에 주목했다는 점과 연결된다.‘이론가 정신’은 칸딘스키 역시 현대 미술의 지배적 경향을 이루는 추상미술을 처음으로 의식하고 이것을 이론적으로 정리한 이론가였다는 점과 수많은 논문 발표에서 그 공통점을 찾을 수 있었다.마지막으로 ‘선과 여백의 미’는 다른 서양의 작가들과 달리 칸딘스키의 많은 작품에서 찾아볼 수 있는 백지위에 먹으로 그린 단색화에서 찾을 수 있다. 먹과 흰 종이는 동양화의 전통적인 재료이고 여백을 살리는 것은 전통적인 동양화 기법이기 때문에 칸딘스키가 동양화의 소재와 기법까지 일부러 따라하지 않았다 하더라도 여백을 살리고 흑백의 조화를 통해 미를 느끼게 하는 점이 동양회화의 미의식과 공통되기 때문이다.따라서 본 연구는 칸딘스키 작품에 내포된 동양회화사상을 통해 시대와 공간을 넘어서 예술이 가지는 인간 본연의 공통적 미의식을 탐구하는데 그 의의가 있다.As artists’ psychological reaction and visual result of physical action, making art is fantastic existence, which causes one’s imaginative power. Within the illusion fantasy, the art has the power, which overwhelms physical existence. This research defines the idea of Oriental painting with ‘Emphasis on Spirituality, Provision of Musicality, Theorist Mind, and Beauty of Line and Space,’ which is applied to Kandinsky’s art and tries to find the commonalities (between two ideas). This research will observe art’s transcendent beauty and human’s aesthetic idea.‘Emphasis of spirituality’ could be known to be congenial with Kandinsky"s painting spirit that had tried to abbreviate the four-dimensional spiritual sphere to the two-dimensional line and color.‘Allowance of musicality’ has a little difference from the view of music in Oriental painting, but is connected with a point that even Kandinsky paid attention to musical property of painting.‘Spirit of theorist’ could be found its common ground in the presentation of numerous theses, in addition to a point that Kandinsky was also a theorist who arranged this theoretically with recognizing abstract art first, which forms the dominant trend of contemporary art.Finally, ‘beauty of line and blank’ can be found in monochrome painting of having been drawn with Indian ink on the white paper, which can be found in Kandinsky"s many works, unlike other artists in the West. Indian ink and white paper are traditional materials of Oriental painting. What takes advantage of blank is traditional technique of Oriental painting. Hence, it is common in aesthetic consciousness of Oriental painting in a sense of reviving blank and of making beauty felt through harmony between blank and white even if Kandinsky didn"t intentionally follow even material and technique of Oriental painting.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02265585http://hdl.handle.net/20.500.11754/44963
ISSN
1598-2319
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE