546 0

법원과 헌법재판소의 관할 비교 ― 권한쟁의심판과 항고소송을 중심으로 ―

Title
법원과 헌법재판소의 관할 비교 ― 권한쟁의심판과 항고소송을 중심으로 ―
Other Titles
A Comparison of the Supreme Court and the Constitutional Court on Jurisdiction in South Korea: the Adjudication on Competence Disputes and the Appeal Litigation권한쟁의심판과 항고소송을 중심으로
Author
박현정
Keywords
권한쟁의심판; 항고소송; 법원; 헌법재판소; 관할; adjudication on competence disputes; appeal litigation; Supreme Court; Constitutional Court; jurisdiction
Issue Date
2013-10
Publisher
한국공법학회
Citation
공법연구, 2013, 42(1), P.1-30
Abstract
최근 지방자치제도의 발전으로 국가와 지방자치단체 간, 지방자치단체 상호간에 다양한 유형의 공법상 분쟁이 발생하게 되었다. 이들 사이의 공법상 권한행사에 대한 다툼을 해결하는 수단으로 권한쟁의심판과 항고소송이 실무상 이용되고 있는데, 특히 다툼의 대상이 처분일 때에는 국가나 지방자치단체가 권한쟁의심판과 항고소송 양자를 모두 이용할 수 있다(이를 이 글에서는 관할 중첩이라 하기로 한다). 따라서 권한쟁의심판과 항고소송의 관계 정립이 중요하게 된다. 이를 위하여 권한쟁의심판과 항고소송을 개관하고 관련 판례를 분석하였다. 헌법과 관계 법률의 해석상 권한쟁의심판과 항고소송은 일방이 타방에 대하여 우선하거나 보충적인 지위에 있지 않으므로, 국가나 지방자치단체가 처분의 위법성을 다투어 항고소송을 제기하는 것이 헌법에 반하거나 관할 위반에 해당한다고 볼 수 없다. 관할 중첩에 따른 부작용을 줄이기 위해 권한쟁의심판의 범위를 한정할 필요가 있는데, 적절한 기준을 찾는 것이 쉽지는 않다. 다만, 객관적 권한과 주관적 권리의 분리를 통해 권한쟁의심판의 범위를 한정하려는 것으로 보이는 최근의 헌법재판소 결정은 의미가 있다. 결국, 관할이 중첩되는 경우에 헌법재판소와 대법원 사이에 결론의 충돌이 일어나지 않도록 하는 것이 재판의 신뢰 측면에서 중요한데, 이는 기판력과 기속력의 문제로 해결할 수 있다. 앞으로 당사자가 어떤 제도를 선호하게 될지, 그리고 각 제도가 어떻게 운영되는지에 따라 국가와 지방자치단체, 지방자치단체 상호간의 권한분쟁에 있어서 권한쟁의심판과 항고소송의 운명이 달라질 것이라 생각된다.Since local governments became autonomous entities in 1988, there have been ever increasing disputes the State or a local government faces with other governments. When conflict of authorities is the object of dispute, the State or a local government can use either the adjudication on competence disputes according to art. 61 of the Constitutional Act or the appeal litigation provided by art. 3 para. 1 of the Administrative Litigation Act. This article aims to analyze the relationship between these two litigation systems. Comparing the cases of the two systems shows that there is no clear border line between them. Attempts to set a criterion and thereby limit the jurisdiction of the adjudication on competence disputes have not been successful thus far. An analysis of the Constitution and the two aforementioned Acts leads to a conclusion that neither of the two systems can claim a priority over each other. Therefore, it should not be regarded as a violation of the Constitution when the state or a local government filing an appeal litigation against a decision of another government on the ground of its illegality. Nor should it be judged as infringing on the jurisdiction of the Constitutional Court. This gives rise to a potential danger of each suit resulting in the opposing decisions. Preventing this risk is important as it is one of the critical factors for maintaining the authorities of the two court systems. This aim can be achieved through the binding effect each court's ruling has upon the parties, other state agencies, local governments, and the courts. The future development of the two systems with regard to disputes between these bodies may draw further attention from the academic and the legal circles.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010023678632http://hdl.handle.net/20.500.11754/44769
ISSN
1225-4444
Appears in Collections:
SCHOOL OF LAW[S](법학전문대학원) > Hanyang University Law School(법학전문대학원) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE