266 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author송원찬-
dc.date.accessioned2018-03-09T02:27:59Z-
dc.date.available2018-03-09T02:27:59Z-
dc.date.issued2013-04-
dc.identifier.citation국제어문, 2013, 57, P.71-103, 33P.en_US
dc.identifier.issn1225-1216-
dc.identifier.urihttp://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3499815-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/43985-
dc.description.abstract한국 대학에서 외국인 유학생이 변수가 아닌 상수가 된 지금 한국어 교육 내실화는 필수적 요구이다. 기본적인 교양 교육으로 한국어 교육을 넘어 하나의 전공 과정으로 개발, 운영할 필요가 있다. 이 연구는 이러한 시대적 수요를 바탕으로 한양대학교에서 운영하고 있는 통상한국어커뮤니케이션 전공과정 운영 사례와 수요조사를 통해 그 교과 구성과 교육 방법에 대한 모색을 기하였다. 또한 외국인 유학생에 대한 수요조사를 통해 현재 운영되고 있는 한국어 교육 기반 융합전공에 대한 운영 현황 분석을 통해 제안점을 살펴보았다. 이 연구는 크게 3가지에 대해 논하고 있는데, 첫째, 외국인 유학생의 전공과정에 대한 필요성과 만족도, 둘째, 한국어 쓰기와 말하기 등 외국인 유학생이 어려움을 겪고 있는 부분, 셋째, 유학 목적에 맞는 취업 관련 분야 보강 등 향후 개선점이 그것이다.Korean universities are required to develop techniques for how to better teach Korean language to international students who no longer function as a variable but an invariant in the process. There is a strong need to organize and provide Korean language as a major course rather than teaching Korean as part of general basic courses. This study explores in what ways Korean language education should be taught as a major course on the basis of needs analysis and case studies conducted at Hanyang University which provides foreign students with a Business and Korean Language Communication program. Furthermore, the current study attempts to make suggestions for a better curriculum based on the results of a needs analysis and reflection on the experience of organizing the interdisciplinary Korean language major at the university. This paper discusses three major themes: 1) the needs and appropriate levels for offering the major to foreign students; 2) the difficulties which international students go through such as developing Korean speaking and writing skills; and 3) the career development and future improvement for foreign students appropriate for the purpose of their studying. In conclusion, this study introduces an interdisciplinary Korean language program for foreign students in Korea and explores current achievements and future curriculum developments.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2012년 한양대학교 교내연구비 지원으로 연구되었음(HY-2012-G).en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher국제어문학회 (구 국제어문학연구회)en_US
dc.subject한국어 교육en_US
dc.subject대학 교육en_US
dc.subject융합교육en_US
dc.subject외국인 유학생en_US
dc.subject전공 교육과정en_US
dc.subject교과 구성en_US
dc.subject교육 방법en_US
dc.subject수요조사en_US
dc.subject만족도en_US
dc.subject사례 연구en_US
dc.subjectKorean language educationen_US
dc.subjectHigher educationen_US
dc.subjectInterdisciplinary educationen_US
dc.subjectInternational studentsen_US
dc.subjectMajor courses; Curriculum developmenten_US
dc.subjectTeaching methodologyen_US
dc.subjectNeeds analysisen_US
dc.subjectSatisfacten_US
dc.title외국인을 위한 한국어 교육 기반 융합교육 프로그램 개발 연구en_US
dc.title.alternativeA Study of Developing Interdisciplinary Education Program Based on Teaching Korean to Speakers of Other Languagesen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no57-
dc.relation.page71-103-
dc.relation.journal국제어문-
dc.contributor.googleauthor김순자-
dc.contributor.googleauthor송원찬-
dc.contributor.googleauthorKim, Sun-ja-
dc.contributor.googleauthorSong, Won-chan-
dc.relation.code2012212209-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF HUMANITIES[S]-
dc.identifier.pidmidoong-
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMANITIES[S](인문과학대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE