248 0

외국인을 위한 한국어 교육 기반 융합교육 프로그램 개발 연구

Title
외국인을 위한 한국어 교육 기반 융합교육 프로그램 개발 연구
Other Titles
A Study of Developing Interdisciplinary Education Program Based on Teaching Korean to Speakers of Other Languages
Author
송원찬
Keywords
한국어 교육; 대학 교육; 융합교육; 외국인 유학생; 전공 교육과정; 교과 구성; 교육 방법; 수요조사; 만족도; 사례 연구; Korean language education; Higher education; Interdisciplinary education; International students; Major courses; Curriculum development; Teaching methodology; Needs analysis; Satisfact
Issue Date
2013-04
Publisher
국제어문학회 (구 국제어문학연구회)
Citation
국제어문, 2013, 57, P.71-103, 33P.
Abstract
한국 대학에서 외국인 유학생이 변수가 아닌 상수가 된 지금 한국어 교육 내실화는 필수적 요구이다. 기본적인 교양 교육으로 한국어 교육을 넘어 하나의 전공 과정으로 개발, 운영할 필요가 있다. 이 연구는 이러한 시대적 수요를 바탕으로 한양대학교에서 운영하고 있는 통상한국어커뮤니케이션 전공과정 운영 사례와 수요조사를 통해 그 교과 구성과 교육 방법에 대한 모색을 기하였다. 또한 외국인 유학생에 대한 수요조사를 통해 현재 운영되고 있는 한국어 교육 기반 융합전공에 대한 운영 현황 분석을 통해 제안점을 살펴보았다. 이 연구는 크게 3가지에 대해 논하고 있는데, 첫째, 외국인 유학생의 전공과정에 대한 필요성과 만족도, 둘째, 한국어 쓰기와 말하기 등 외국인 유학생이 어려움을 겪고 있는 부분, 셋째, 유학 목적에 맞는 취업 관련 분야 보강 등 향후 개선점이 그것이다.Korean universities are required to develop techniques for how to better teach Korean language to international students who no longer function as a variable but an invariant in the process. There is a strong need to organize and provide Korean language as a major course rather than teaching Korean as part of general basic courses. This study explores in what ways Korean language education should be taught as a major course on the basis of needs analysis and case studies conducted at Hanyang University which provides foreign students with a Business and Korean Language Communication program. Furthermore, the current study attempts to make suggestions for a better curriculum based on the results of a needs analysis and reflection on the experience of organizing the interdisciplinary Korean language major at the university. This paper discusses three major themes: 1) the needs and appropriate levels for offering the major to foreign students; 2) the difficulties which international students go through such as developing Korean speaking and writing skills; and 3) the career development and future improvement for foreign students appropriate for the purpose of their studying. In conclusion, this study introduces an interdisciplinary Korean language program for foreign students in Korea and explores current achievements and future curriculum developments.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3499815http://hdl.handle.net/20.500.11754/43985
ISSN
1225-1216
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMANITIES[S](인문과학대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE