386 0

학교장 교수지도성에 대한 학교장-교사 평가 일치도에 미치는 문화적 맥락의 효과: 권력거리와 개인주의 문화 차원을 중심으로

Title
학교장 교수지도성에 대한 학교장-교사 평가 일치도에 미치는 문화적 맥락의 효과: 권력거리와 개인주의 문화 차원을 중심으로
Other Titles
The Effect of National Culture on the Principal-Teacher Agreement Regarding Principal Leadership Performance: The Importance of Power Distance and Individualism
Author
함승환
Keywords
학교장 교수지도성; 자기- 타인 평가 일치; 문화적 맥락; 권력거리; 개인주의; Principal leadership; Self-other rating agreement; National culture; Power distance; Individualism
Issue Date
2016-04
Publisher
한국교육행정학회
Citation
교육행정학연구, v. 34, NO 1, Page. 311-334
Abstract
본 연구는 학교장 지도성에 대한 학교장 본인 평가와 교사 평가가 어떠한 조건에서 더욱 일치하는지 탐색하는 것을 목적으로 한다. 특히, 비교문화적 관점에서 학교장과 교사 간의 상호작용에 영향을 미칠 가능성이 있는 국가 수준의 문화적 맥락에 초점을 맞추어, 학교장 교수지도성에 대한 학교장-교사 평가 일치도가 문화적 맥락에 따라 체계적인 차이를 보이는지를 실증적으로 검토하고자 하였다. 이를 위해 OECD에서 수행한 교수학습 국제조사(TALIS) 2008년 자료와 Hofstede가 정리한 비교문화 자료 중 문화적 권력거리 지수와 문화적 개인주의 지수를 결합하여 총 21개국 3,888개교의 학교장과 이들 학교의 교사 61,776명에 대한 위계선형모형 분석을 실시하였다. 분석 결과, 학교장 교수지도성에 대한 학교장 본인 평가와 교사 평가 간의 상관성 정도는 국가에 따라 차이를 보였으며, 이러한 차이의 일부는 국가 수준의 문화적 맥락의 함수인 것으로 드러났다. 이러한 결과는 학교장 지도성에 대한 연구 및 이론의 정교화를 위해 국가 수준의 문화적 맥락이 중요한 변인으로서 고려되어야 할 필요성을 시사한다. This study examines the possibility that the degree of agreement between principal (i.e, self) and teacher (i.e, other) ratings of principal instructional leadership may vary depending on national cultural contexts. To this end, two distinct data sets have been linked together to constitute the data for the present study: the OECD's cross-national sample of 3,888 principals an 61,776 teachers selected from 3,888 middle school across 21 countries and Hofstede's national culture indexes. Based on the combined data set, a three-level hierarchical linear modeling analysis has been conducted, whose units of analysis simultaneously include teachers, principals, and countries. The results indicate that the degree to which the principal rating successfully predicts the teacher rating systematically differ depending on power distance and individualism at the national cultural level. This finding sheds light on the importance of integrating a cross-national perspective into principal leadership research and theorization.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010024995093#http://hdl.handle.net/20.500.11754/42463
ISSN
1226-8755
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE