494 0

CIPP 평가모형을 적용한 경력사원 입문교육 프로그램의 만족도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

Title
CIPP 평가모형을 적용한 경력사원 입문교육 프로그램의 만족도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
Other Titles
Factors Influencing in Course Satisfaction of Entrance Training for the Experienced Employees Applying CIPP Evaluation Model
Author
송영수
Keywords
입문교육; 경력사원; 만족도; CIPP; Entrance Education; Experienced Employees; Course Satisfaction
Issue Date
2011-06
Publisher
중앙대학교 한국인적자원개발전략연구소
Citation
한국HRD연구, 6, 4, 113-135
Abstract
본 연구는 경력사원 입문교육의 학습환경 구성요인에 대한 참여자의 인식수준과 만족도에 영향을 주는 요인을 분석하여 경력사원 입문교육의 설계 및 운영에 시사점을 제공하는 것을 목적으로 한다. 이를 위하여 CIPP 평가모형을 적용한 연구도구를 개발하였고, 국내 H기업의 경력사원 119명을 대상으로 설문을 실시하였다. 이들이 입문교육에 대하여 느끼는 인식수준과 만족도를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 경력사원 입문교육의 학습환경 구성요인 중 학습자의 인식수준이 가장 높은 항목은 ‘교육환경’, ‘교육활동’, ‘기업 만족도 및 입문교육 필요 수준’, ‘기업이해’, ‘교육안내’, ‘기업의 인재육성 시스템 지원 수준’, ‘조직적응’으로 나타났다. 둘째, 경력사원 입문교육 만족도에 가장 큰 영향을 미치는 요인으로는 ‘교육활동’, ‘조직적응’, ‘기업이해’ 순으로 나타났다. 즉, 교육환경적인 요소에 대한 인식수준이 높기는 하지만 실질적으로 학습자들이 기대하는 교육성과를 달성하고, 과정상에서 학습자의 특성을 고려한 다양한 교수법과 교육전략을 적용하여 진행하는 교육활동이 이들의 만족도에 상대적으로 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 경력사원 입문교육의 전반적인 운영현황을 경력사원을 중심으로 분석하여 입문교육과정의 운영과 설계에 있어 우선적으로 고려해야 할 요인을 체계적으로 제시하는데 그 의의가 있다. The purpose of this study is to provide implications on design and administration of entrance training for the experienced employees by analyzing their recognition level about components in entrance training context and the factors which primarily influence their satisfaction on entrance training. CIPP (Context-Input-Process-Product) evaluation model was applied to develop the study method and the subject of this study were 119 experienced employees in H corporation. The results are as follow. First, the critical components affecting experienced employees’ recognition in their entrance training, rated from highest to lowest, were ‘training environment’, ‘training activity’, ‘satisfaction of corporation and learners’ training needs’, ‘understanding of corporation’, ‘introduction of entrance training’, ‘corporational support of human resource cultivation’, and ‘adoption to organization’. Second, the factors that have significant effect on experienced employees’ satisfaction of entrance training were ‘training activity’, ‘adoption to organization’, and ‘understanding of corporation’. This result shows that the level of learners’ recognition about components in entrance training context is high but more importantly, that the educational activities applied various learner-centered teaching methods and strategies play considerable role in learners’ satisfaction in entrance training. The result of this study is expected to contribute to suggesting the priority factors to design and manage entrance training for the experienced employees.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010023362722http://hdl.handle.net/20.500.11754/40502
ISSN
1975-0323
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE