530 0

사이버대학생의 학습실재감, 학습몰입 및 학업성취도 간의 관계

Title
사이버대학생의 학습실재감, 학습몰입 및 학업성취도 간의 관계
Other Titles
The Relationships among Learning Presence, Learning Flow, and Academic Achievement at the Cyber Universities
Author
박주호
Keywords
학습실재감; 학습몰입; 학업성취도; learning presence; learning flow; academic achievement; cyber university; e-Learning
Issue Date
2012-10
Publisher
서울대학교 교육연구소 / Education Research Institute
Citation
아시아교육연구, Vol.13, No.3 [2012], p143-170
Abstract
사이버대학 대학의 경우 교수자와 학습자가 물리적으로 분리된 이러닝 환경 하에 수업이 이루어지므로 인해 학생들에게는 자기주도적 학습 태도를 기반으로 학습몰입과 학습실재감이 더욱 강조되고 있다. 이러한 맥락에서 본 연구는 사이버대학생의 학습실재감과 학습몰입, 그리고 학업성취도 변인 간의 가설적인 연구모형을 구안하고 모형 내 요인들 간의 관계를 분석하였다. 연구 결과에 따르면, 학습실재감은 학업성취도에 직접효과를 미치는 동시에 학습몰입을 통해 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 사이버대학생이 인식하는 학습실재감(인지적 실재감 및 사회적 실재감)은 학습몰입과 학업성취도에 정적인 관계를 가지며, 아울러 학습몰입은 매개효과 작용을 통해서 학업성취도에 긍정적인 관계가 있었다. 이러한 연구결과는 향후 사이버대학에서 교육의 질향상을 위해서 학습자의 학습실재감이 이러닝 서비스나 학습내용 등 다른 어떤 요인들만큼 중요하며, 학생들은 학습실재감 맥락에서 효과적으로 자기 규제적인 학습방식을 찾는데 노력을 기울이는 것이 중요하다는 점을 시사점으로 제시한다.Since learning and teaching occur in on-line environment, the students at the Cyber Universities need to have more learning presence(cognitive presence, social presence and emotional presence) and learning flow based on a self-directed learning attitude. In this vein, the purpose of this study is to examine the relationships among the three variables; i) learning presence(cognitive presence, social presence and emotional presence) ii) learning flow, and iii) academic achievement. More specifically, the study identified how perceived learning presence of students directly or indirectly affects their learning achievement through learning flow. Using the path analysis, the result of the study showed that the learning presence has a direct effect on each of the learning flow and the academic achievement, and the learning flow also has a direct effect on the academic achievement. Further, it was showed that the learning flow mediates between the learning presence and the academic achievement. The findings of the study suggest that the faculty members at the cyber universities keep in mind that the learning presence is no less important than any factors including the contents of e-learning or the services thereof for enhancing the quality of e-learning in cyber universities. In addition, the students in cyber universities should also make an effort to find the ways for effective self-regulated learning in the light of their level of learning presence.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02331966http://hdl.handle.net/20.500.11754/39593
ISSN
1229-9448
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE