494 0

팝업북 디자이닝 유형별 수업 몰입도 연구

Title
팝업북 디자이닝 유형별 수업 몰입도 연구
Other Titles
A Study on the Class Commitment by Pop-up Book Designing Type
Author
이재환
Keywords
디자인; 팝업북; 몰입도; Design; Pop-up Book; Flow
Issue Date
2015-09
Publisher
한국인더스트리얼디자인학회
Citation
산업디자인학연구, v. 9, no. 3, Page. 81-90
Abstract
본 연구는 국내 팝업북 시장이 활성화되지 않는 이유를 간략히 살펴보고 그를 타개하기 위한 방안으로 새롭게 팝업북을 고안하였다. 고안한 팝업북을 활용하기 위한 방안으로 교육적인 분야의 활용도를 높이기 위해 새로운 교육 방식을 제안하고 새로운 디자인의 팝업북과 교육방식이 실제 기존의 팝업북과 교육보다 효과가 있음을 검증하는 목적으로 진행되었다. 먼저 기존의 팝업북에 대해 살펴보고 그를 바탕으로 새로운 팝업북을 디자인하여 그를 실험 대상으로 설정하였다. 또한 이를 증명하기 위하여 실험 대상자는 학생들을 모집하여 같은 주제로 3회에 걸쳐 각기 다른 유형으로 관찰 실험을 진행 후 비디오 관찰을 통한 행동분석과 실험 후 만족도 조사, 강사 인터뷰를 통해 실제 각 팝업북이 몰입도에 영향을 주는지에 대해 비교, 상관분석을 진행하였다. 관찰실험 결과 팝업북을 보기만 하면서 관찰하는 A유형의 팝업북 보다 직접 만들어 볼 수 있는 B유형의 팝업북이 가장 높은 집중도와 적극적 행동이 나타났으나 실험 후 학생의 만족도 조사에 나타난 결과는 창의적으로 직접 디자인하여 만드는 C유형의 팝업북이 몰입도의 측정 기준에 나타난 ‘계속적 행동’과 ‘자의식의 상실’상태 반응이 높게 나타나 수업 몰입도가 가장 높은 것으로 나타났다. 이는 외적으로 보이는 실험 관찰 결과와 학생들이 느끼는 내재된 생각이 다소 상이함을 보이는 결과라 하겠다. 이 연구에서 얻은 결론은 A유형의 팝업북 활용은 짧은 시간 몰입이 필요한 수업에 적합하며, B유형의 팝업북은 긴 시간 몰입이 가능하므로 학습내용 전달에 효과적이며, C유형은 창의적인 결과물을 만들어 내기 위해 최상의 몰입이 요구되는 창의융합교육에 활용할 수 있다. 이 연구를 토대로 수업 목적에 맞는 다양한 팝업북이 개발되어 출판 시장에서 한 몫을 하리라 기대한다. This study was intended to briefly investigate the reason for domestic pop-up book market not getting activated and designed a new pop-up book to resolve the reason. This study suggested new educational methods to make better use of pop-up book in educational field as a way to use the designed pop-up book and was conducted to verify that new pop-up book design and education method is more effective than existing pop-up book and education. First, existing pop-up books were investigated and designed a new pop-up book based on the findings and used it as an experiment object. Also, students were selected as the experiment object and conducted 3 different observation experiments under the same topic, then this study compared actual immersion rate and correlation of each pop-up book through investigation on satisfaction level and interview on lecturers after the behavior analysis through video observation and experiment. As a result of the observation experiment, the type B which the experiment objects created showed highest concentration level and active behavior than the type A of merely observing the pop-up book, but it was identified that the type C of directly designing creatively has highest class immersion as it showed high ‘continuous behavior’ and ‘loss of self-consciousness’ in the measurement standard of immersion rate. The result shows that external experiment observation results and inner thoughts of students are somewhat different. The results of this study signify that the type A pop-up book is appropriate for classes that require short immersion time, the type B is effective for delivering class contents, and type C can be used in creativity convergence education that requires the highest immersion to create creative outcome. Various pop-up books that fit the class objective are expected to be developed and play a significant role in publishing market based on the findings of this research.
URI
http://hdl.handle.net/20.500.11754/39344http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3694257
ISSN
1976-8745
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > TECHNO-PRODUCT DESIGN(테크노프로덕트디자인학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE