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디지털 기술을 활용한 기업 아이덴티티 표현특성에 관한 연구 - 기업 사옥의 로비공간을 중심으로 -

Title
디지털 기술을 활용한 기업 아이덴티티 표현특성에 관한 연구 - 기업 사옥의 로비공간을 중심으로 -
Other Titles
A Study on Characteristics of Expression for Corporate Identity by the Digital Technology - Focus on Lobby Space of Company Building -
Author
남경숙
Keywords
디지털기술; 기업아이덴티티; 기업사옥의로비공간; Digital Technology; Corporate Identity; Representative Space of Company Building
Issue Date
2012-04
Publisher
한국디지털디자인협의회 / KOREA DIGITAL DESIGN COUNCIL
Citation
디지털디자인학연구,12, 2, 419-428
Abstract
기업은 서로간의 경쟁에서 고객과의 소통의 중요성을 인식하고 사옥 내 로비공간에서 디지털 기술을 활용하여 전시 및 홍보 효과를 얻음으로써 기업의 아이덴티티를 형성하고 있다. 이에 본 연구는 기업 사옥의 로비공간에서 디지털 기술이 어떻게 활용되고 있으며 각 기업의 아이덴티티를 표현하고 있는 방법에 대하여 연구해 보고자 하였다. 연구대상은 디지털 기술을 로비에 적용한 기업사옥 중에서 기업이미지에 대한 인지도가 높으며 2000년~2011년 사이에 완공된 서울 및 수도권에 위치한 6곳을 대상으로 하였다. 분석방법은 이론고찰, 현장방문조사, 조사항목별분석, 비교분석하여 결과를 도출하는 방식으로 진행하였다. 연구내용은 디지털 기술을 표현하는 요소로는 정보성과 인지성, 체험성, 조형성, 기업 아이덴티티의 표현요소로는 상징성과 감성, 상호작용성으로 정의하였다. 본 연구의 결과는 첫째, 기업이 경쟁 전략을 강화하기 위하여 각 기업의 아이덴티티를 확립하고 디지털 기술의 발전과 더불어 사옥의 로비에 디자인 요소를 적용시키는 경향이 강해지고 있다. 둘째, 로비 디자인에 적용된 디지털 기술의 요소로는 조형적 요소와 인지성이 강조되는 부분이 많았으며 기업 아이덴티티를 표현하는 방식으로서는 감성을 자극하는 디자인 요소와 상징성을 강조하는 방식을 비교적 많이 사용하고 있었다. 셋째, 기업 아이덴티티를 표현함에 있어 단순히 디지털 기술의 전시만이 아닌 고객과의 소통의 중요성을 인식하고 체험 및 상호작용을 강조하는 디자인 연구가 필요하다.Companies form their identities by earning effects of exhibit and public affair using digital technology in the lobbies of the company buildings and recognizing the importance of the communication with customers in the competition. Hence, the research was to study on the methods to express each company’s identity and how to use the digital technology in the lobby space of company building. The research was aiming at the 6 places located at Seoul and capital area completed from 2000 to 2011 with high awareness and images among the company building applying digital technology in lobbies. Theoretical considerations, field visiting investigation, analysis by investigation item, and comparison analysis were used for the analysis methods to induce the result. The research contents used information, awareness, experience and formativeness for the expression elements of the digital technology and defined the expression elements of company identity as symbolism, sensibility, and interaction. The result of the research is, at first, to establish each company identity to fortify the competitiveness strategy of company and to apply the design elements to the lobbies of company buildings along with the development of the digital technology. Second, the elements of digital technology applied at the lobby design have much strengthened formative elements and awareness and design elements stimulating the sensibility and the method to strengthen the symbolism were being used relatively much as the method to express company identity. Third, the design researches should be included strengthening the experience and interaction and recognizing the importance of the communication with customers not only in the digital technology exhibit in the expression of the company identity.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE01842654http://hdl.handle.net/20.500.11754/37546
ISSN
1598-2319
DOI
10.17280/jdd.2012.12.2.039
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COLLEGE OF HUMAN ECOLOGY[S](생활과학대학) > INTERIOR ARCHITECTURE DESIGN(실내건축디자인학과) > Articles
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