201 0

스포츠팬의 경기장 공간의 의미부여에 관한 연구 -야구장과 축구장을 중심으로

Title
스포츠팬의 경기장 공간의 의미부여에 관한 연구 -야구장과 축구장을 중심으로
Other Titles
Sport Fans` Meanings to Sporting Spaces
Author
조성식
Keywords
spatial meanings; stadia; sporting spaces
Issue Date
2012-04
Publisher
한국체육학회 / Korean Alliance For Health, Physical Education, Recreation, And Dance
Citation
한국체육학회지, 51, 2, 77-85
Abstract
본 연구에서는 스포츠경기장 공간의 의미부여 척도를 개발하고 스포츠팬의 사회인구학적 특성에 따른 공간적 의미부여의 차이를 규명하여 스포츠공간의 가치증진에 시사점을 제공하고자 하였다. 이를 위해 자유연상법을 통해 스포츠경기장의 의미부여의 대표성 있는 단어를 추출하는 방법으로 설문문항을 개발하였고 이 설문문항으로 2011년 한국 프로야구와 프로축구 관중 1200명에게 설문조사를 실시하였고 빈도분석, t검증, 일원변량분석을 통해 결과를 분석하였다. 이에 따라 공동체감, 축제성, 유희성, 쾌적성, 상업성, 지역성, 자연추구의 7가지 요인을 경기장의 공간적 의미부여 척도로 개발하였으며 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 남성이 지역성, 쾌적성, 자연추구, 상업성이 높은데 반해 여성은 유희성이 높게 나타났다. 둘째, 연령이 낮을수록 축제성, 지역성, 쾌적성, 자연추구,상업성이 높게 나타났으며 유희성과 공동체감은 20-30대가 높게 나타났다. 셋째, 지역성, 쾌적성, 상업성은 저학력일수록, 유희성, 공동체감은 고학력일수록 높게 나타났다. 넷째, 온라인 또는 오프라인 동호회에 가입한 팬은 모든 요인에서 의미부여가 높게 나타났다.This study was designed to develop the indices of fans` spatial meanings to stadia and to figure out the differences in their meanings by socio-demographic characteristics including sex, age, education and sport community membership. through free association, words which are represented as fans` spatial meanings to stadia were extracted and these questionnaire items are developed by them. 1,200 professional baseball and football fans were selected for this study and factor analysis, t-test and one-way ANOVA were employed. 7 important spatial meaning factors of stadia such as community, carnival, playfulness, comfortableness, commercialism, localism, and natural seeking were found. The results are as followed: First male fans have stronger meanings of localism, comfortableness, natural seeking, and commercialism than female fans but female fans have stronger playfulness; second, younger fans have stronger feelings of carnival, localism, comfortableness, natural seeking, and commercialism. 20s and 30s fans have relatively higher playfulness and community senses; third, fans with lower educational background put great emphasis upon localism, comfortableness and commercialism while highly educated fans pay a great attention to community sense; finally fans who used to be or are now a member of sport on-line or off-line communities have stronger feelings about all 7 spacial meanings than those who are not.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE07038626http://hdl.handle.net/20.500.11754/37509
ISSN
1738-9666
Appears in Collections:
COLLEGE OF ART AND PHYSICAL EDUCATION[S](예술·체육대학) > SPORTS INDUSTRY(스포츠산업학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE