539 0

중학생이 지각한 부모의 양육태도와 자기결정성 학습동기 간의 관계: 정서경험의 매개효과를 중심으로

Title
중학생이 지각한 부모의 양육태도와 자기결정성 학습동기 간의 관계: 정서경험의 매개효과를 중심으로
Other Titles
The Relationship between Perceived Parenting Attitudes and Self-Determined Motivation for Learning of Middle School-Aged Children: Focusing on the Mediating Effects of Emotional Experience
Author
조한익
Keywords
매개효과; 부모의 양육태도; 자기결정성 학습동기; 정서경험; emotional experience; parenting attitudes; self-determined motivation; 사회 / Social Science; 사회문제
Issue Date
2012-04
Publisher
한국청소년학회 / Korea Youth Research Association
Citation
청소년학연구, 19, 4, 27-52
Abstract
본 연구는 중학생을 대상으로 지각된 부모의 양육태도와 자기결정성 학습동기간의 관계를 살펴보고, 이를 정서경험이 매개하는지 알아보고자 하였다. 주로 활용한 통계분석방법은 Pearson의 적률상관분석, 중다회귀분석, 위계적 회귀분석을 이용한 매개효과 검증이다. 이를 위해 서울의 중학교 재학생 515명을 대상으로 설문조사를 하였다. 본 연구의 결과를 살펴보면 첫째, 부모의 애정적, 과보호적 양육태도와 긍정정서는 자기결정성 학습동기와 정적 상관을, 거부적 양육태도와 부정정서는 자기결정성 학습동기와 부적 상관을 보였다. 둘째, 자기결정성 학습동기에 미치는 양육태도의 영향력은 애정, 거부, 과보호 순으로 나타났고, 정서경험의 경우 부정정서, 긍정정서 순이었다. 마지막으로, 매개효과 검증에 대한 결과는 긍정정서가 부모의 애정적 양육태도와 자녀의 자기결정성 학습동기의 관계를 부분 매개하는 것으로 나타났고, 부정정서가 부모의 거부, 과보호적 양육태도와 자녀의 자기결정성 학습동기의 관계를 부분 매개하는 것으로 나타났다. 이는 부모의 따뜻한 관심과 애정적 양육태도가 자녀의 긍정정서를 매개로 자기결정성 학습동기에 영향을 미칠 수 있음을 보여준다. 본 연구는 부모의 양육태도, 자녀의 정서경험과 자기결정성 학습동기간의 관계를 경험적으로 증명한 점에서 의의가 있고 이를 통해 학습상담과 부모교육에의 접근방법을 제시한 점에서 의미가 있다 하겠다.This study was to identify the mediating effects of emotional experience on relationship between perceived parenting attitudes and self-determined motivation for learning. Major statistic methods to analyze the collective data were Pearson`s correlation analysis, Multiple regression and Hierarchical regression analysis. The questionnaires were administered to 515 middle school students. The results were as follows. First, parents` affective and overprotective attitudes and children`s positive emotion positively related with self-determined motivation for learning, but parents` rejective attitudes and children`s negative emotion negatively related with motivation. Second, the perceived parenting attitudes have an influence on self-determined motivation for learning. Affection, rejection and overprotection are the affecting factors listed in order. With regard to emotional experience, negative emotion has a bigger impact than positive one. Lastly, children`s positive emotions was mediating the relationship between parents`` affective attitudes and self-determined motivation for learning, negative emotion was also mediating the relationship between parents`` overprotective, rejective attitudes and motivation. This suggests that parents`` loving care and affectionate parenting attitudes can influence the self-determined motivation for learning of their children, with the children`s positive emotional experience having mediating effects. This study is significant in that the factors and their relations are empirically reviewed. In addition, it provides approach methods for academic counseling and parent education.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06661888http://hdl.handle.net/20.500.11754/37488
ISSN
1229-6988
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE