491 0

고등학생의 지각된 시간관이 자기조절학습에 미치는 영향: 자기통제력을 매개변인으로

Title
고등학생의 지각된 시간관이 자기조절학습에 미치는 영향: 자기통제력을 매개변인으로
Other Titles
The Effect of High School Students' Perceived Time Perspective on Self-Regulated Learning: Self-Control as a Mediator
Author
조한익
Keywords
주제어 지각된 시간관; 자기통제력; 자기조절학습; perceived time perspective; self-regulated learning; self-control
Issue Date
2011-06
Publisher
미래청소년학회
Citation
미래청소년학회지, 2011, 8(2), P.61-7
Abstract
본 연구의 목적은 고등학생을 대상으로 지각된 시간관과 자기통제력이 자기조절학습에 미치는 영향을 살펴보고, 시간관이 자기조절학습에 미치는 영향을 자기통제력이 매개하는지 알아보고자 하였다. 분석방법으로는 지각된 시간관, 자기통제력, 자기조절학습간의 단순상관계수를 산출하였고, 지각된 시간관과 자기통제력이 자기조절학습에 미치는 영향을 알아보기 위하여 중다회귀분석을 실시하였다. 또한, Baron과 Kenny(1986)가 제안한 절차에 따라 자기통제력의 매개효과를 검증하였다. 이를 위해 고등학생 385명을 대상으로 설문조사를 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 지각된 시간관과 자기조절학습과의 관계에서 현재숙명 시간관은 자기조절학습에 부정적인 영향을 미치는 반면에, 미래지향 시간관은 자기조절학습에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 지각된 시간관과 자기통제력과의 관계에서 과거부정 시간관과 현재숙명 시간관은 자기통제력에 부정적인 영향을 미치나, 미래지향 시간관은 자기통제력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 지각된 시간관이 자기조절학습에 영향을 미치는 과정에서 자기통제력의 매개효과를 살펴본 결과, 현재숙명 시간관이 자기조절학습에 미치는 효과를 자기통제력이 완전 매개하는 것으로 나타났다. 이는 현재숙명 시간관이 높아지면 자기통제력이 감소하게 되며, 결과적으로 자기조절학습에 부정적인 영향을 미친다고 해석할 수 있다. 미래지향 시간관이 자기조절학습 및 학업성취에 미치는 직접적인 효과를 연구한 선행연구들과 달리 본 연구에서는 미래지향 시간관을 포함하여 과거부정이나 현재숙명 시간관의 효과를 검증하였고, 자기통제력을 매개변인으로 상정하여 검증한 것은 본 연구의 의의라고 하겠다. 본 연구의 결과는 자기조절학습의 향상을 위해서는 현재숙명 시간관을 버리고 미래지향적인 시간관과 자기통제력을 높이는 것이 매우 중요하다는 것을 시사하며, 이를 토대로 고등학생의 자기조절학습능력 향상을 위한 상담 및 심리치료에 필요한 기초자료를 제시하였다.The purpose of this study was to examine the effect of perceived time perspective on self-regulated learning in high school students. Also this study was done to verify the mediating role of self-control in the relationship between perceived time perspective and self-regulated learning. For data analysis, correlation coefficients were calculated among perceived time perspective, self-control and self-regulated learning. Multiple regression analyses were conducted to examine the effect of perceived time perspective and self-control on self-regulated learning. Also, the mediating effect of self-control in the relationship between perceived time perspective and self-regulated learning was tested by the procedure of Baron and Kenny(1986). The questionnaires were administered to 385 high school students. The results of this study were summarized as follows. First, in terms of the relationship between perceived time perspective and self-regulated learning, 'present fatalistic' time perspective negatively affected self-regulated learning. But, 'future' time perspective positively affected self-regulated learning. Second, in terms of the relationship between perceived time perspective and self-control, both 'past negative' and 'present fatalistic' time perspective negatively affected self-control. However, 'future' time perspective positively affected self-control. Third, The effect of 'present fatalistic' time perspective on self-regulated learning was completely mediated by self-control. It implied that 'present fatalistic' time perspective decreased self-control, therefore negatively contributing to self-regulated learning. The limitations and implications of this study for academic counseling for high school students were discussed.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001562589
ISSN
1738-4753
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE