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신용등급변경과 이익반응계수

Title
신용등급변경과 이익반응계수
Other Titles
Credit Rating Changes and Earnings Response Coefficients
Author
신호영
Keywords
신용평가; 신용등급변경; 이익반응계수; Credit Assessment; Credit Rating Changes; Earnings Response Coefficients
Issue Date
2011-10
Publisher
한국경영교육학회. / Korean Association Of Business Education.
Citation
경영교육연구:Vol.68 No.- [2011],99-117
Abstract
신용평가제도를 통해 평가되는 신용등급은 재무적 요소와 비재무적 요소를 모두 고려한 것이기 때문에, 정보이용자들은 이를 유용한 것으로 인지하고 의사결정의 중요한 요소로 고려한다. 만약 기업의 신용등급이 변경되는 경우 정보이용자들은 이를 의사결정에 반영할 것이다. 즉, 신용등급변경의 공시는 정보이용자들에게 미래의 불확실성에 대한 정보를 제공함으로서 의사결정에 영향을 미칠 수 있다.|||| 이러한 배경에서 본 연구는 기업의 신용등급변경이 자본시장에 유용한 정보를 제공하는지를 분석한다. 지금까지의 선행연구는 단기의 사건연구로서 신용등급변경에 대한 정보효과에 대해 연구하였으나 아직까지 일관된 결과를 보이지 않고 있다. 이러한 결과는 다른 신용평가기관의 영향을 고려하지 못해서 나타난 것으로 사료된다. 즉, 신용등급변경공시일 이전에 신용등급변경정보가 다른 신용평가기관에 의해 미리 시장에 알려질 수 있는 가능성이 존재함을 의미한다. 따라서 본 연구는 회계연도 전체의 기간 동안 신용등급변경정보를 보고한 기업의 이익반응을 실증분석 하고자 한다.|||| 연구결과, 신용등급이 상승한 기업의 이익반응계수는 그렇지 않은 기업에 비하여 유의하게 큰 것을 발견하였다. 또한 신용등급이 하락한 기업의 이익반응계수는 그렇지 않은 기업에 비하여 유의하게 작은 것으로 나타났다.|||| 본 연구는 정보이용자들이 비기대이익을 이용할 경우 신용등급변경정보를 유용한 정보로서 이용한다는 실증적 증거를 제시한다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 신용등급이 상승하거나 하락한 경우 모두 기업의 이익반응계수에 유의한 차이가 나타난다는 본 연구의 결과는 신용등급변경의 정보효과 관점에서 추가적인 시사점을 제시한다.Credit rating estimated through credit assessment system contains financial and non financial factors. Information users consider this useful and important factors for decision making. If credit rating changes, Information users reflect credit rating changes in their decision making. In other words, disclosure of credit rating changes can influence decision making by providing the future uncertainty to information users. Consistent with this view, this study examines credit rating changes provide useful information to capital market. Prior studies analyzed the information effects of credit rating changes for short event window but show not consistent results yet. For these results didn’t consider influence of different credit rating agencies. Therefore this study extends the research window to one year fiscal year. The results show that the ERC of credit rating upgrading is significantly larger than credit rating downgrading. Moreover the ERC of credit rating downgrading is significantly smaller than credit rating upgrading. This study contributes to empirical evidence that information users use credit rating changes with unexpected earnings. The result that all the ERC of credit rating upgrading or downgrading differ significantly suggests additional implications from a viewpoint of information effects.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010023304755https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001584773
ISSN
1598-8651
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