460 0

사이버대학 강의에서 스마트폰을 활용한 토론학습 인터페이스 설계연구

Title
사이버대학 강의에서 스마트폰을 활용한 토론학습 인터페이스 설계연구
Other Titles
Discussion-based Interface Design Research on the Smart phone at Cyber Universities
Author
김동식
Keywords
모바일 학습; 인터페이스 설계; 스마트폰; 협력학습; 토론학습; 인지적 리허설; Mobile Learning; Interface Design; Smart Phone; Collaborative Learning; Discussion; cognitive walkthrough
Issue Date
2011-09
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, 2011, 14(5), P.81-96
Abstract
최근 무선 인터넷의 발달과 함께 스마트폰이 급격히 보급되고 있다. 이와 함께 국내 사이버 대학들도 스마트폰을 기반으로 하는 모바일 캠퍼스 구축을 위해 노력하고 있지만 빠르게 구축된 무선네트워크 환경을 기반으로 높아진 상호작용성을 최적화한 학습 환경을 제공하여 학습의 효과를 높이려는 시도는 미흡하다. 따라서 본 연구는 스마트폰이 가지는 높아진 상호작용성의 교육적 잠재력이 실현될 수 있는 학습 환경을 학습자에게 제공하기 위해 스마트폰의 작은 화면에 적합한 토론활동 인터페이스 프로토타입을 설계하였다. 제안된 프로토타입은 사용자들이 설문조사를 통해 제기한 문제점과 협력학습을 위한 원리에 기초하여 설계되었고 전문가 평가자들의 인지적 리허설과정을 통해 향후 개선방향 또한 제안되었다.With the popularity of smart phones for mobile learning on the rise, cyber universities in Korea are trying to build a reliable mobile campus infrastructure. Such advances in smart phone technologies have made it increasingly easy for users to stay connected and this heightened interaction through smart phones has educational potential for collaborative learning. Thus, to fulfill its educational potential and ultimately provide optimal learning environments on the smart phones, this study has developed a discussion-based interface prototype for collaborative learning. The proposed interface design was evaluated through cognitive walkthrough of the expert reviewers and its usability improvements were also offered.
URI
http://click.ndsl.kr/servlet/LinkingDetailView?cn=JAKO201127140592156&dbt=JAKO&org_code=O483&site_code=SS1483&service_code=01
ISSN
1598-5016
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE