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dc.contributor.author심영희-
dc.date.accessioned2018-02-07T04:14:15Z-
dc.date.available2018-02-07T04:14:15Z-
dc.date.issued2011-11-
dc.identifier.citation아시아여성연구, 2011, 50(2), P.7-44en_US
dc.identifier.issn1225-9241-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE01743037-
dc.description.abstract이 글에서는 1) 한국 사회의 가족/친밀성 관련 갈등의 실태는 어떠한지 진단하고, 2) 가족/친밀성 갈등은 왜 발생하는지 구조적 원인을 밝히며, 3) 이러한 분석에 기초하여 가족 내 젠더갈등을 해소하는 사회통합의 방안을 제시하고자 하였다. 보다 구체적으로 이 글은 벡(U. Beck)과 벡-게른스하임(E. Beck-Gernsheim)의 2차 근대성 이론과 개인화 이론에 입각하여 이런 가족/친밀성 갈등이 발생하는 역사적, 구조적 맥락을 분석하고, 이를 기반으로 ‘21세기형 공동체 가족’ 모델을 제시한 후 이를 위한 지원방안을 제시하려고 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 가족/친밀성 영역의 갈등 실태와 관련하여 결혼의 감소, 이혼의 증가, 출산율의 저하 등에서 갈등을 볼 수 있었다. 그러나 태도와 의식의 문화적-담론적 측면에서 살펴본 결과 이는 결혼이나 출산에 대한 태도가 변했기 때문이라기보다 여건이 되지 않아서 일어나는 현상임을 알 수 있었다. 둘째, 가족/친밀성 영역 갈등의 구조적 원인과 관련하여 벡과 벡-게른스하임의 2차 근대성 이론과 개인화 이론에 따라 한국사회를 분석한 결과 이러한 갈등의 원인은 급속한 산업화와 세계화의 영향으로 ‘개인화’가 일어나기 때문이라고 볼 수 있었다. 그러나 한국사회의 개인화는 서구와 달리 ‘개인주의 없는 개인화’가 진행되고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 개인화의 결과 한국에서 나타나는 새로운 가족을 ‘21세기형 공동체 가족’으로 개념화하고 특징을 제시하였다. ‘21세기형 공동체 가족’의 특징은 서구의 ‘가족 이후의 가족’과는 다르게 개인화와 가족지향성이 동시에 발견되며 평등한 부부관계와 일-가족 양립의 과제를 가지고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 가족/친밀성 영역의 사회통합을 위해서 ‘21세기형 공동체 가족’의 지원방안을 제도적 차원과 문화적 동기화의 차원에서 제안하였다. 평등한 부부관계를 위한 제도적 방안으로서는 친족법을 혼인법으로 바꾸는 것을 제안하였고, 일-가족 양립과 관련해서는 가족친화적 기업모델의 개발, 일-가족 양립 모델 개발, 보살핌노동의 사회화 등을 제안하였다. 문화적 동기화 차원의 지원방안으로서는 소통을 통한 평등이념의 개발, 성별분업 이데올로기의 타파, 기업의 사회적 책임윤리 확산, 보살핌노동의 사회화 담론 확산 등을 제안하였다.This article is aimed to do the following: 1) to diagnose the present state of the family/intimacy-related conflict in Korean society, 2) to reveal the structural backgrounds of these family/intimacy-related conflict, and 3) based on these analyses to suggest measures of social integration to resolve the gender conflict within the family. More specifically, this article is to utilize the second modernity and individualization theory of Beck, analyze the historical structural context in which the family/intimacy-related conflict occurs, and suggest a community family model of the 21st century and measures to support it. The research findings are as follows: First, as to the present state of family/intimacy-related conflicts, they were noticeable in the decrease of marriage, increase of divorce, decrease of fertility rate, etc. which can be considered as the structural-objective dimension. However, it was also noticeable that in terms of the cultural-discursive dimension, it was not due to the change of the attitude toward the marriage and fertility, but because the conditions for marriage or birth were not available. Second, as to the structural background of the family/intimacy-related conflict, the author, applying the second modernity and individualization theory of Beck, could claim that the background of this conflict is due to the 'individualization' pushed by the rapid industrialization and globalization. However, the individualization in Korean society is different from that of the Western Europe and could be characterized as 'individualization without individualism.' Third, the author conceptualized the new family which emerge with the individualization in Korea as 'community family model of the 21st century' and tried to provide its characteristics. The 'community family model of the 21st century' is, characterized by the coexistence of individual-orientation and family-orientation which is different from the Western 'post-familial family.' It has to fulfill the task of equality of the husband and wife as well as the compatibility of work and family. Fourth, for the social integration in the family/intimacy area, that is, for the 'community family model of the 21st century', the author suggested support measures in terms of institutional and cultural motivational dimension. For the institutional measures, the author suggested the change of family law into marriage law for equal spouse relationship, and development of the family-friendly enterprise model, socialization of care work for the compatibility of work and family. As support measures for cultural motivation, the author suggested the development of the idea of equality through communication, the throwaway of gender division of labor, diffusion of the social ethics of the enterprises, and the discourse of socialization of care work, etc.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher숙명여자대학교 아시아여성연구원en_US
dc.subject2차 근대성en_US
dc.subject개인화en_US
dc.subject개인주의 없는 개인화en_US
dc.subject가족 이후의 가족en_US
dc.subject21세기 공동체 가족en_US
dc.subject가족/친밀성 영역의 갈등en_US
dc.subjectSecond Modernityen_US
dc.subjectIndividualizationen_US
dc.subjectIndividualization without Individualismen_US
dc.subjectPost-Familial Familyen_US
dc.subjectCommunity Family Model of the 21st Centuryen_US
dc.subjectFamily/Intimacy-Related Conflicten_US
dc.subject사회 / Social Scienceen_US
dc.subject여성문제en_US
dc.title‘21세기형 공동체 가족’ 모델의 모색과 지원방안: 2차 근대성과 개인화 이론의 관점에서en_US
dc.title.alternativeIn Search of "Community Family Model of the 21st Century": from the Perspective of the Second Modernity and Individualization Theoryen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no2-
dc.relation.volume50-
dc.relation.page7-44-
dc.relation.journal아시아여성연구-
dc.contributor.googleauthor심영희-
dc.contributor.googleauthorShim, Young-Hee-
dc.relation.code2012214988-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakSCHOOL OF LAW[S]-
dc.sector.departmentHanyang University Law School-
dc.identifier.pidyhshim-
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SCHOOL OF LAW[S](법학전문대학원) > Hanyang University Law School(법학전문대학원) > Articles
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