519 0

디지털 교육용 콘텐츠의 접근성과 보편성 개선 방안

Title
디지털 교육용 콘텐츠의 접근성과 보편성 개선 방안
Author
안미리
Keywords
접근성; 보편적학습설계; 디지털 콘텐츠; 사이버가정학습; Accessibility; Cyber Home Learning; FAE; Universal Design for Learning(UDL)
Issue Date
2011-07
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, 2011, 14(1), P.169-174
Abstract
'HTML 표준', '스크립트의 사용'과 '대체 텍스트 제공' 항목에 대한 '경고'와 '탈락'이 많아 접근성이 부족한 것으로 분석되었고, 그에 대한 시사점으로 접근성 개선을 위한 UDL 원리를 교수설계에 적용할 것을 제안하였다. UDL의 보편성 확보는 다양한 학습자들의 "학습 기회"의 확대를 위해 배려하는 설계로서, 디지털 교육용 콘텐츠의 접근성과 보편성을 확보할 수 있을 것이며, 결과적으로 '모든'학생들이 동질의 학습경험을 할 수 있는 접근성과 보편성을 위한 가이드라인이 될 것이다. Recently, Korean government has, enacted "Individuals with Disabilities anti-Discriminatory Act" in 2008, and is actively promoting the law. However, it is still at its infancy in comparison to other advanced countries in terms providing access for all users. Educational digital contents offered through cyber home learning need to be universally designed to include all learners. This study, I have analyzed the accessibility of K cyber home learning contents using FAE tool, and the result showed low scores or failed for 'HTML Standards', 'Scripting' and the 'Text Equivalents.' To assist digital contents' accessibility, UDL 7 principles could be use to improve accessibility and universality for learner-centered designs. Use of UDL will include learners with and without disabilities to learn from educational digital contents.
URI
http://click.ndsl.kr/servlet/LinkingDetailView?cn=JAKO201127140592426&dbt=JAKO&org_code=O483&site_code=SS1483&service_code=01
ISSN
1598-5016
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE