440 0

보편적 학습 설계(UDL) 기반 차별화 교수 지원 도구인 PAL 툴의 스마트폰 응용프로그램 설계

Title
보편적 학습 설계(UDL) 기반 차별화 교수 지원 도구인 PAL 툴의 스마트폰 응용프로그램 설계
Other Titles
New Design of a Smart-phone Version of PAL Tool
Author
안미리
Keywords
보편적 학습 설계; 차별화 교수; 스마트폰; 사용자 인터페이스; Universal Design for Learning; Differentiated Instruction; Smart-phone; HCI
Issue Date
2011-07
Publisher
한국교육정보미디어학회(구 한국교육정보방송학회)
Citation
교육정보미디어연구. Vol. 17 No. 1 (2011) pg. 91, 18 p.
Abstract
학교에서 교사들이 직면하는 가장 큰 도전 중에 하나는 학급에 학생 개개인의 학습 진도, 스타일 등이 모두 다르고, 교사는 정해진 시간 안에 최대한 많은 학생들의 요구를 지원해 주어야 한다는 것이다. 이러한 개개의 학생들의 차이에 대응하여 적절한 교수를 제공하는 차별화 교수에 대한 다양한 연구와 시도가 진행되어 왔다. 하지만 이러한 연구와 시도에도 불구하고, 차별화 교수가 교육에 있어서 큰 반향을 불러일으키지 못한 가장 큰 이유는 자원적 제한, 조직적 저항, 실행하기 쉬운 프레임워크의 부족으로 인하여, 실제 교실 환경에서 차별화된 교수를 실현하기에는 현실적이지 못하다는 것이었다. CAST에서는 차별화 교수에 대한 이론적 근거와 실용적 프레임워크를 제공하는 보편적학습설계(UDL)의 원칙과 교수방법에 근거하여 설계된 PAL 툴을 제공함으로써, 차별화 교수에 대한 기존 연구의 제한점을 보완하고, 좀 더 실용 가능한 형태로 교사가 모든 학습자들을 위한 차별화 교수가 가능하도록 제안하였다. 이에 본 연구에서는 CAST에서 제공하는 웹기반 PAL 툴을 분석하여, 학교 현장에서 좀 더 실용적인 툴로 제공하기 위하여, 스마트폰용 PAL 툴을 설계하였다. 이는 웹기반 PAL 툴이 즉시적으로 학생들의 특성을 반영하지 못하는 거시적 차원 모델의 단점을 보완하면서, 교사가 교실에서 원하는 순간에 정보를 얻고 갱신할 수 있도록 1차 프로토타입을 개발하였다. 1차 프로토타입은 전문가 평가를 통해, 교실에서 PAL 툴의 실천적 의의를 검증하고, 좀 더 효과적이고 편리한 사용을 도모하기 위한 개선점을 탐색하였다. 전문가 평가는 최소로 권장하는 인원인 3명의 전문가로 이루어져, 다양한 관점에서의 개선점이 도출되었고, 이 평가로부터 교육용 툴(시스템) 평가에 대한 시사점도 도출되었다. 본 연구에서 제시한 스마트폰 버전 PAL 툴은 기존 차별화 교수가 가지는 특수 학생의 관점에서 통합 교육의 관점으로 확대하여, 모든 학생들의 요구 사항을 진단하고 충족시키기 위한 교수 전략을 제안하고, 스마트폰용 교수 응용프로그램을 통해 교사의 효율적이고 실용적인 교수 지원 툴을 제안하였다는 점에서 교육적 의의가 있다.CAST developed UDL, a practical framework, to guide the design of curriculum that is flexible and supportive of all students by using technology. Based on the UDL framework, CAST provides PAL toolkit to support the differentiated instruction by analyzing students from cognitive, strategic, and affective perspectives. It is different from other differentiated instruction strategies which usually focuses on disabled students. In this study, the smart-phone version of PAL tool was designed to make it utilized in a more practical way in the context of the differentiated instruction. To do so, first of all, the web version of PAL tool which is pro-actively used before or after teaching was analyzed, and some problems were founded. From this, improved information architects and interface designs on the smart-phone version were proposed. Furthermore, the smart-phone version has an advantage of being able to use during the teaching as soon as a teacher finds new characteristics or good ideas about the instructional strategies for a particular student. To evaluate the concept and effectiveness of the smart-phone version in the education context and the new information architect and interface design, expert review was conducted with 3 UDL experts. From the expert review, all of the experts agree with the effectiveness and feasible concept of the tool in the teaching context. Moreover, new design ideas and some points to be improved were founded. This study has also an educational implication in that an instructional smart-phone application was proposed to promote the differentiated instruction in the classroom setting of the general curriculum in a more practical and efficient way for all kinds of students as well as disabled students. For the future study, the prototype improved from the expert review will be developed and evaluated by teachers in a recursive way.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=2953962https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001541870
ISSN
1229-7291
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE