1068 0

˂내부자들: 디 오리지널˃, 범죄영화 장르의 진화와 폭력의 서사화 방식

Title
˂내부자들: 디 오리지널˃, 범죄영화 장르의 진화와 폭력의 서사화 방식
Other Titles
Evolution of Crime Film Genre and Narration of Violence in Inside Men: The Original
Author
정민아
Keywords
< 내부자들: 디 오리지널 >; 범죄영화; 갱스터영화; 추리; 폭력; 자본주의; 도시; 계급; Inside Men: The Original; crime film; gangster film; ratiocination; violence; capitalism; urban; class
Issue Date
2016-03
Publisher
한양대학교 현대영화연구소
Citation
현대영화연구, v. 12, NO 1, Page. 107-131
Abstract
영화 ˂내부자들: 디 오리지널˃은 지배층의 반칙과 특권으로 인해 몸살을 앓고 있는 한국 권력층의 한복판으로 들어가, 그들의 얽히고설킨 이너서클의 실체를 추적한다. 대한민국은 신자유주의 체제가 공고화되고, 신(新)계급주의 구도를 깰 수 없을 정도로 사회의 계층이동이 막힌 폐쇄형 사회로 향하고 있다. 이에 2010년대 한국영화 시장에서는 사회고발 영화의 성공이 뚜렷하게 감지된다. 사회 불만이 고조되고, 사회고발성 작품에 대한 투자와 제작이 활성화되며, 이로 인해 사회고발 영화의 안정적 시장 확대로 이어지고 있다. ˂내부자들: 디 오리지널˃은 단단하게 맺어진 1% 지배층의 내부거래에 균열을 가하는 힘이 얼마큼 가능한지, 못가진자들의 연대와 전략이 통하는지를 시험한다. 또한 현재 모순으로 가득한 한국사회의 지배구조가 재벌, 정치, 언론의 삼각동맹으로 이루어져 있다는 점을 직시한다. 견고한 그들만의 동맹관계 안에서 서로 밀고 당겨주며, 때로는 서로의 약점을 포착하여 협박하는 방식으로 권력층은 비열하고 부도덕한 지배를 공고히 한다. 이 영화의 장르는 범죄영화이자 갱스터영화이며, 액션과 음모, 신뢰와 배신의 연속으로 긴장감을 놓지 않는 남자들의 이야기이다. 본고는 ˂내부자들: 디 오리지널˃의 한국 범죄영화의 장르적 진화로서의 의미를 탐구하고, 영화가 화두로 던지는 구조적 폭력의 문제가 서사화되는 방식을 살펴본다. 잔혹한 범죄가 난무하는 사회상을 소재로 하는 영화가 유행하는 사회적 이유 및 장르영화가 가지는 전복적 쾌감이 무엇인지에 대해서도 확인해본다. 더불어 사회적 병폐를 해결할 영웅을 만들기 위해 삽입되는 에피소드와 조연 캐릭터들의 희생의 병치, 사악하고 병적인 성격으로 묘사되는 나쁜 자들의 성격화 등 주류 장르영화의 한계 및 봉합점에 대해 탐구한다. Inside Men: The Original penetrates into the heart of the power structure in South Korea and traces the inner circle to its intricate and morbid truth. In 2010s when Neoliberalist system is being consolidated and class mobility is getting tightened, films exposing and criticizing social reality seem promising in Korea’s film market. Upsurge of people’s discontent of social status quo and growing investment in society-critical works lead to stable growth of societycritical films in the market. The film is a testing ground where we test our ability to break up the bond among the ruling class and see if solidarity and strategy among the deprived work. In a strictly exclusive alliance among themselves, colluding with each other on the one hand and preying on other’s weaknesses on the other, the powers consolidates their immoral and despicable domination of the society. The film follows genre conventions of the crime film and the gangster film, and it tells a story of men with fluctuation of trust and betrayal. In this paper I look for the meaning of the genre evolution of Korea’s gangster film in The Inside Men: The Original and examine the way how structural violence is narrated. I also try to find out why films depicting our society in terms of atrocious crimes are popular and what the nature of subversive pleasure from a genre film is. In addition, this paper explores limitation or suture point of the mainstream genre film including the expense of the supporting characters and inserted episodes in order to make a hero to solve the social stigma, and characterization of enemies who are depicted as to be pathological.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3424612http://hdl.handle.net/20.500.11754/34297
ISSN
1975-5082
Appears in Collections:
RESEARCH INSTITUTE[S](부설연구소) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE