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관광안내체계 구축지원 사업의 효과 분석: 여행객의 여행만족도, 재방문, 타인추천의도에 미치는 영향

Title
관광안내체계 구축지원 사업의 효과 분석: 여행객의 여행만족도, 재방문, 타인추천의도에 미치는 영향
Other Titles
The Effect Analysis of the Project to Establish the Tourism Information System : Effect on Tourist Satisfaction, Intention of Revisit, and Recommendation
Author
정철
Keywords
Tourism Information System; Difference-In-Difference Method; Business Budget; Traveler Satisfaction; Business Efficiency; 관광안내체계; 이중차분법; 투입예산; 여행만족도; 사업효과성
Issue Date
2016-03
Publisher
한국관광연구학회
Citation
관광연구저널, v. 30, NO 3, Page. 123-139
Abstract
본 연구는 정부가 수행하는 관광안내체계 구축사업이 실질적으로 효과가 있었는지를 알아보기 위해 수행되었다. 관광안내체계 구축사업의 세부사업은 관광통역안내소의 설치, 디지털 스토리텔링 구축, 관광안내체계 구축지원, 표준화된 관광안내 지도제작, 그리고 관광안내체계의 연구로 구성되었다. 정부정책의 효과는 여행자 만족, 재방문 의도, 그리고 타인추천의도로 측정하였다. 연구방법을 위한 통계적인 기법으로서 이중차분법(difference-in-difference: DID)을 활용하였는데 이 방법은 처치변인과 무관한 집단 간 차이의 영향력과 시간적 요인을 제거하여 사업의 순수효과를 측정할 수 있는 장점을 갖는다. 또한 본 연구에서는 투입예산에 따른 순수한 사업효과성을 알아보기 위해서 지역별 특성과 관광사업체의 수를 통제하여 분석하였다. 분석결과 사업을 위해 지역에 1억원의 예산이 투입되는 경우에 여행 만족도는 0.017점, 재방문 의도는 0.025점, 그리고 타인추천의도는 0.025점 증가하는 것으로 나타났다. 이것을 탄력성으로 표현하면, 사업예산이 10% 증가되는 경우에 지역의 여행 만족도는 0.11%, 재방문 의도는 0.16%, 그리고 타인추천의도는 0.16% 증가하는 결과이다. 본 연구가 갖는 시사점은 예산투입대비 여행자의 여행 만족도, 재방문 의도, 그리고 타인추천의도가 얼마나 증가할 수 있는지를 확인하였다는 점에서 의의가 있다. This study was accomplished to find that government business for tourism information system had essentially effect. The contents of government business for tourism information system were consisted of management of translation office, digital storytelling, support for tourism information system, manufacture of standard information guide map, and research for tourism information system. The effect of government policy was evaluated with using the satisfaction of traveler, the intention of revisit, and intention to recommendation. The statistical technique for the study method was the difference-in-difference that measured data from a treatment group and a control group from two or more different time periods, from before and after a "treatment" by differentiating the annually invested budget. The characteristics of regions and the number of tourism company were controlled to evaluate the pure effect of invested budget for government business. The result of study showed that the investment of one hundred million to establish the tourism information system increased travel satisfaction by 0.017 points, intention of revisit by 0.025 points, recommendation intention by 0.025 points. This means that the 10% increase of policy business budget can increase travel satisfaction by 0.11%, intention of revisit by 0.16%, recommendation intention by 0.16%. This study has the implication in verifying how much invested budget for tourism information system can increase the satisfaction of travelers, intention of revisit, and recommendation intention.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06694070http://hdl.handle.net/20.500.11754/34291
ISSN
1738-3005
DOI
10.21298/IJTHR.2016.03.30.3.123
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COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
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