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Message Testing of Three Ethical Approaches to Health Promotion: Paternalism, Liberalism, and Empowerment

Title
Message Testing of Three Ethical Approaches to Health Promotion: Paternalism, Liberalism, and Empowerment
Other Titles
건강 캠페인에 대한 세 가지 윤리적 접근방법 연구 : 가부장주의, 자유주의, 권한부여
Author
Hove, Thomas Britten
Keywords
health promotion; message evaluation; ethics; paternalism; liberalism; empowerment; 건강 캠페인; 헬스 프로모션; 메시지 평가; 가부장주의; 자유주의; 권한부여; 설득윤리; 메시지 효과성; 윤리성
Issue Date
2015-01
Publisher
한국광고홍보학회
Citation
한국광고홍보학보, v. 17, Page. 167-192
Abstract
This paper examines audience assessments of public service announcement (PSA) messages that exemplify three ethical approaches to health promotion: paternalism, liberalism, and empowerment. An exploratory message evaluation study using an antismoking PSA was conducted online among 384 South Korean adults and analyzed to pursue three objectives: first, to determine how people evaluated each message’s effectiveness; second, to determine how people evaluated each message’s ethicality; third, to determine whether the three message types interact with individual differences in smoking status, paternalism, and self-efficacy. Repeated-measures Analysis of Variance (ANOVA) indicated that audiences rated the liberal message highest in both effectiveness and ethicality. However, no interaction effects were found. Implications are discussed regarding health message design and the public perception of health promotion. It is suggested that health promoters might secure public approval of their communication efforts as long as they provide neutrally informative messages that avoid directing people to take specific actions. 본 연구는 헬스 프로모션에서의 세 가지 설득 윤리 접근 방법으로 가부장주의, 자유주의, 권한부여를 포함한 메시지를 수용자가 어떻게 평가하는지 알아보고자 하였다. 구체적으로, 각 윤리적 접근의 메시지에 대한 메시지 효과성과 윤리성을 어떻게 지각하는지 살펴보고, 이러한 세 가지 윤리적 접근의 메시지가 개인의 흡연 여부, 가부장적 성향, 자기 효능과 상호작용 효과가 있는지를 살펴보고자 하였다. 전국 384 명의 성인남녀를 대 상으로 메시지 평가를 위해 온라인 서베이를 수행하였다. 반복측정 분산분석 결과, 응답자들은 가장 높은 점수를 주었다. 그러나, 이 세가지 메시지 유형과 각각의 개인의 흡연 여부, 가부장적 성향, 자기 효능 성향간의 상호작용 효과는 통계적으로 유의미하지 않았다. 이러한 연구결과를 바탕으로 윤리적 설득에 입각하여 헬스메시지 전략 등에 대한 함의를 논의하였다. 특히, 헬스 프로모션의 기획자는 그들이 사람들에게 특정 행동을 취하도록 지시하는 것을 지양하고 중립적인 정보 제공형 메시지를 제공하는 한 대중에 대한 그들의 윤리적 평판을 유지 혹은 개선할 수 있을 것으로 보인다.
URI
http://hdl.handle.net/20.500.11754/34233http://www.dbpia.co.kr/journal/articleDetail?nodeId=NODE06104406
ISSN
1738-2475
DOI
10.16914/kjapr.2015.17.1.5.167
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COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > ADVERTISING & PUBLIC RELATIONS(광고홍보학과) > Articles
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