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The Effects of CEOs’ Transformational Leadership and Educational Service Quality on Business Performance and Social Responsibility

Title
The Effects of CEOs’ Transformational Leadership and Educational Service Quality on Business Performance and Social Responsibility
Other Titles
CEO의 변혁적 리더십과 교육서비스 품질이 기업성과와 사회적 책임에 미치는 영향
Author
이상명
Keywords
Transformational Leadership; Educational Service Quality; Performance; Social Responsibility; 교육서비스 품질; 기업성과; 변혁적 리더십; 사회적 책임
Issue Date
2016-02
Publisher
한국경영학회
Citation
Korea Business Review, v. 20, NO 1, Page. 257-290
Abstract
This study aims to examine the relationship between leadership, education and performance (LEP) using the theoretical framework by Cronin et al. (2000) on quality, value, satisfaction, and behavioral intentions (QVSB). This model was carried out based on the responses of 337 trainees of corporate education in Seoul, Republic of Korea. As a result of the analysis, transformational leadership (TL) was found to have a direct impact on business performance and social responsibility, whereas educational service quality (ESQ) did not have a direct impact on business performance, but had an indirect impact through employee satisfaction. The results imply that the QVSB model by Cronin et al.(2000) can be utilized in the service environment, while also being expanded management-wide according to different characteristics. Moreover, the consideration of not only the CEO’s leadership, but also educational service, are of great importance in the process of generating business performance and undertaking social responsibility. 최근 기업의 경쟁력 확보와 인적자원 개발의 차원에서 구성원을 대상으로 사내교육을 크게 강조하고 있는 실정이다. 또한, CEO의 리더십은 기업성과와 사회적 책임을 이행하는 대표적인 요인으로 인식되고 있다. 이런 관심에도 불구하고 리더십과 품질관련 문헌에서 교육서비스를 적용하여 실제 기업성과 창출에 기여한 실증연구들은 상대적으로 미흡한 실정이다. 본 연구는 Cronin et al.(2000)의 품질, 가치, 만족, 행동의도 모델(QVSB Model)에 기반하여 리더십, 교육서비스 품질, 성과의 관계를 검정하였다. 본 모델은 서울에서 기업 내 교육을 이수한 337명의 설문응답자를 통해 수행하였다. 실증분석의 결과로 첫째, 변혁적 리더십은 기업성과와 사회적 책임에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타 났다. 둘째, 교육서비스 품질은 기업성과에 직접적인 영향은 없지만, 구성원 만족을 통하여 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 결과에서 Cronin et al.(2000)의 QVSB Model은 서비스 환경뿐만 아니라 경 영전반에서 특성에 맞춰 폭 넓게 확장이 가능하다는 사실과 CEO의 리더십과 기업이 제공하는 교육서비스는 성과창출과 사회적 책임을 실행하는 과정에서 중요한 요인임을 시사한다.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06610668http://hdl.handle.net/20.500.11754/33850
ISSN
1226-4997
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Articles
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