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Korean Films Consumption in Spain

Title
Korean Films Consumption in Spain
Other Titles
한국 영화에 대한 소비- 스페인 중심으로: 질적 연구
Author
Mireia Farres Fabregas
Advisor(s)
Bum Soo CHON
Issue Date
2017-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
Within the last years the popularity and consumption of South Korean movies has been raising in Spain. At different national festivals South Korean films and directors are being awarded, and young people around the country are demanding for more movies. Despite most of the viewers are self-declared fans of the Korean wave and consume other products (K-pop, tv shows, K-drama etc.), a new public is raising among people who has no knowledge or further interest about the Korean wave. Hence this case study has the aim to research the motivation of use and the preference of consumption of South Korean films among the Spanish audience. At the same time, an increase of spanish tourism in South Korea and economical exchange between South Korea and Spain has been increasing during the last decade. This shows the growing interest of the spanish people towards South Korea further than the movies. Therefore the second purpose of this research is trying to find out if watching South Korean movies do influence the audience’s opinion or perception of South Korea in Spain. The case study, held on 30 different interviewees on their 20s, is divided in three parts. First, the research for the motivation of consume: entertainment and relax, gathering information need, personal identity needs and/or social interaction needs. The second part of the research aims to define how different factors of preference can influence positively or negatively the consumption of South Korean films. The preference factors analyzed are: the film genre, the film language (original version with subtitles or Spanish dubbed version), the star power (actors and directors), the diffusion of the film (mouth-to-mouth, trailers and online reviews) and the OST. Finally the third part of the research analyzes how the consumption of South Korean films influence, or not, the viewer image or interest towards the Asian country. The conclusions of the research are analyzed depending the gender of the 30 interviewees and their positive or negative consumption of other Korean wave products. Therefore, different patterns have been analyzed between females who consume Korean wave products, females who do not consume Korean wave products, males who consume Korean wave products and males who do not consume Korean wave products. Related to the motivation of use, entertainment, information gathering and social interaction have been the motives declared by females, while entertainment has been the main reason for males in exception of two interviewees who showed a seek for information. Related to the preference of the films and its influence in the consumption, some factors as the film genre, the film language and the mouth-to-mouth effect have been defined as highly influential by all or almost all the 30 interviewees, the star power has appeared as somehow influential, while the OST has been defined as non influential at all. Finally, regarding the films influence on the audience, some persons receive influence while some not. But those who receive influence have declared not only to increase their interest for the country, but to receive a more realistic opinion or perception of South Korea, its culture and its life style. The following research is a case study, therefore no absolute and generic results can be drawn, instead different patterns for possible future researches are provided.
이 연구는 스페인 관객의 한국 영화 소비 특성들을 살펴보기 위한 목적이 있다. 구체적으로 이 연구는 첫째, 스페인 관객들이 한국 영화를 소비하려는 동기와 선호하는 영화들이 무엇인가를 살펴보고자 했다. 둘째, 스페인 관객들이 한국 영화를 소비함에 따라 나타나는 다양한 영향력이 존재하는지, 그리고 그 영향력의 방향은 무엇인지를 파악하고자 했다. 이 연구를 위해 스페인 내 20대 응답자 30명을 대상으로 한국 영화 소비 특성에 대해 심층 인터뷰를 진행했다. 주요 분석 결과들은 다음과 같다. 첫째, 스페인 관객들이 한국 영화를 소비하는 동기를 살펴본 결과, 여성과 남성 응답자들 간에 유의미한 차이가 나타났다. 여성 응답자들은 오락을 포함해 정보와 상호작용 욕구 등 다양한 동기들을 통해 한국 영화를 소비하는 것으로 나타났다. 반면에 남성 응답자들은 한국 영화를 소비하는 동기 대부분이 오락적인 목적으로 집중되는 것으로 나타났다. 둘째, 스페인 내 한국 영화의 소비에 영향을 미치는 선호 요인들을 살펴본 결과, 응답자들 대부분은 한국 영화의 장르를 포함해 영화의 언어적 특성이나 구전 등의 요인들이 한국 영화 소비를 촉발하는 핵심 요인들로 나타났다. 반면, 한국 영화배우들의 스타 파워는 부분적으로 한국 영화 소비에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 영화 OST 등의 음악은 한국 영화 소비에 거의 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 마지막으로 한국 영화가 스페인 응답자들에게 미치는 영향들을 살펴본 결과 응답자들에 따라 서로 다른 영향 여부가 나타났다. 다만, 한국 영화에 영향을 받은 스페인 응답자들은 한국에 대한 관심도가 높아진 것으로 나타났다. 게다가 한국 문화와 라이프스타일 등에 대해 보다 현실적인 의견과 판단을 갖게 된 것으로 나타났다. 이 연구는 스페인 20대 응답자들을 대상으로 진행된 사례 연구인 만큼 연구의 결과를 일반화하기는 어렵다. 다만, 그 동안 스페인에서 이루어지는 한국 영화 소비에 대한 여러 가지 특성을 다양하게 살펴본 만큼 보다 정교한 후속 연구를 위한 출발점으로서의 가치는 적지 않을 것으로 판단된다.
URI
http://hdl.handle.net/20.500.11754/33422http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000430991
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > JOURNALISM & MASS COMMUNICATION(신문방송학과) > Theses (Ph.D.)
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