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치매노인의 기억력 및 지남력 유지를 위한 미술치료 프로그램 개발 연구

Title
치매노인의 기억력 및 지남력 유지를 위한 미술치료 프로그램 개발 연구
Other Titles
The development of Art therapy program for the maintenance of memory and orientation in Elderly with Dementia : Focused on Cognitive Rehabilitation Model of Toglia
Author
주가영
Alternative Author(s)
Joo, Ga Young
Advisor(s)
임윤선
Issue Date
2017-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
100세 시대의 도래로 인간의 평균 수명이 증가되었고, 이에 우리나라의 고령화가 급속도로 진행되며 대표적인 노인성 질환인 치매(Dementia)의 유병률 또한 증가하고 있다. 치매는 정상적으로 성숙한 뇌의 신경이 후천적인 외상이나 질병에 의해 손상되어 인지기능이 유의하게 저하되며 정서 조절 능력 저하, 신체 운동의 결함 등이 나타나는 질병이다. 대표적으로 나타나는 증상은 기억력과 지남력의 저하로, 이 영역의 소실이 심화될수록 한 인간으로서 독립적인 삶을 유지하는데 막대한 영향을 미치므로 치매노인에게 잔존해 있는 기억력과 지남력을 유지시키는 것이 중요하다. 따라서 본 연구에서는 Toglia의 인지재활모델을 중심으로 치매노인의 기억력 및 지남력을 유지하기 위한 구조적인 미술치료 프로그램을 제안하는 데 목적이 있다. 이에 본 연구에서는 치매노인의 인지기능을 주제로 한 선행연구 40편을 수집하여 Toglia의 인지재활모델 진행과정을 바탕으로 도출한 분석기준에 따라 분석하였다. 이를 통해 치매노인 미술치료 선행연구의 프로그램 구성 특성을 알아보고, 선행연구 분석 결과를 토대로 도출한 요소를 활용하여 최종적으로 치매노인의 기억력 및 지남력 유지를 위한 미술치료 프로그램을 제시하였다. 본 연구에서 제안하는 치매노인의 기억력 및 지남력 유지를 위한 미술치료 프로그램의 구성은 다음과 같다. 첫째. 인지평가 점수에 따른 집단 미술치료 프로그램을 구성하였다. 이 때, 검사 도구는 간이정신상태검사인 MMSE-DS를 활용하며, 검사 결과에 따라 인지기능의 차이가 적도록 집단을 구성한다. 둘째, 총 18회기로 구성하여 단계적으로 활동을 심화하였다. 사전, 사후 인지기능 검사 2회기와 라포형성 및 기능탐색을 위한 4회기, 총 6회기를 제외한 12회기는 Toglia의 인지재활모델에서 치료단계가 3단계로 설정되어 있다는 점을 고려하여 구성하였다. 치매노인에게 익숙한 사계절을 주제로 하여 3번 반복하며 12회기 내에서 중기Ⅰ, 중기Ⅱ, 후기에 걸쳐 단계적으로 난이도를 높였다. 이 때, Toglia의 인지재활모델에서 언급하였던 조작 속성인 작업의 양, 복잡성, 속도, 지속성, 감각수단을 고려하여 활동을 계획하였다. 셋째, 한 회기 당 45분으로 구성한다. 도입단계(5분)에서 계절, 날씨, 날짜를 질문하여 지남력을 확인하고 간단한 신체활동을 통해 긴장을 이완하며 본 활동에 앞서 흥미를 유발할 수 있도록 한다. 활동단계(30분)에서는 사계절을 중심으로, 세부 내용에서는 기억력을 자극할 수 있도록 반복 훈련이 포함된 프로그램으로 구성하였다. 마지막으로, 마무리(10분)에서는 구성원이 활동에 참여하며 느낀 점을 나누고, 재인지과정에서 해당 회기 활동을 다시 기억하며, 지남력을 재확인하고 마무리한다. 이상의 연구 결과를 통해 치매노인의 기억력 및 지남력에 초점을 맞추어 인지기능의 하위요소로 세분화 된 프로그램을 개발하였다. 본 연구의 프로그램은 Toglia의 치료단계에 따라 난이도가 다른 프로그램으로 구성하였으므로, 현장에서 치매노인의 기억력 및 지남력, 활동수행기능에 적합한 프로그램으로 활용될 것을 기대한다.
As the age of 100 has reached the life expectancy of humans, the aging of Korea has progressed rapidly and the prevalence of Dementia, a representative geriatric disease, has also increased. Dementia is a disease in which neurons in the mature brain are damaged by acquired trauma or disease, resulting in a significant decline in cognitive function, decreased emotional regulation, and defects in physical exercise. The most common symptom is the deterioration of memory and orientation, and as the loss of this area deepens, the demented elderly person has a great influence on maintaining an independent life as a human being. So, it is important to maintain the memory and orientation remaining in the demented elderly. Therefore, the purpose of this study is to propose a structural art therapy program to maintain the memory and orientation of demented elderly, focusing on Toglia's cognitive rehabilitation model. In this study, collected 40 preliminary studies on the cognitive function of the elderly with dementia and analyzed them according to the analysis criteria derived from Toglia's cognitive rehabilitation process. The purpose of this process was to find the characteristics of the program composition of the preceding art therapy program. Based on the results of the previous research, the art therapy program for maintaining the memory and orientation of the demented elderly was presented. The composition of art therapy program for maintaining memory and orientation of the elderly with dementia proposed in this study is as follows. Firstly, Based on their cognitive scores, a group art therapy program was designed for the elderly with mild dementia. At this time, MMSE-DS, which is a simple mental state test, is used as a test tool. And, according to the result of the test, groups are formed so that there is little difference in cognitive function. Secondly, this program consisted of a total of 18 sessions and gradually deepened activities. Pre- and post-cognitive function tests take up 2 sessions, rapport forming and task function checking take up 4 sessions. And the 12 sessions, excluding 6 sessions, were constructed considering that the treatment stage was set to 3 stages in the cognitive rehabilitation model of Toglia. The subject is the four seasons which is familiar to demented elderly. It was repeated three times, and during the 12th session, the degree of difficulty was raised step by step through the middle I, middle II and later stages. At that time, the activities were planned taking into account the sensory measures- Rate, Amount, Duration, Sensory Madality, Compexity- which mentioned in the Toglia cognitive rehabilitation model. Thirdly, Each session consists of 45 minutes. In the introductory phase(5 minutes), ask for season, weather, and date to check position, relax tensions through simple physical activities, and get interested in the activity ahead of time. In the activity phase(30 minutes), the program consisted of four seasons, and the program included repetition training to stimulate memory in detail. At the finishing(10 minutes), the members share their feelings about the activities, and re-memorize the session activities in the process of re-recognition, reconfirm the orientation. Through these results, focused on the memory and orientation of the elderly with dementia and developed a subdivided program into sub - elements of cognitive function. In addition, the program of this study consisted of programs with different levels of difficulty according to the treatment stage of Toglia. It is expected that it will be used as a program suitable for the memorization and orientation of the demented elderly in the field, and the activity performing function.
URI
http://hdl.handle.net/20.500.11754/33033http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000431672
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GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Ph.D.)
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