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유럽 문화도시 환경조성에서 나타난 국제문화교류 거버넌스 연구: 2008 리버풀 유럽문화수도(European Capital of Culture: ECoC) 사례

Title
유럽 문화도시 환경조성에서 나타난 국제문화교류 거버넌스 연구: 2008 리버풀 유럽문화수도(European Capital of Culture: ECoC) 사례
Other Titles
Study of International Cultural Exchange Demonstrated in European Culture-led Regeneration : 2008 Liverpool European Capital of Culture Case
Author
김새미
Keywords
문화도시; 국제문화교류; 리버풀 유럽문화수도; 유럽문화정책; 다층 거버넌스; Culture-led Regeneration; Liverpool European Capital of Culture; International Cultural Exchange; EU Cultural Policy; Multi-governance
Issue Date
2016-02
Publisher
숙명여자대학교 다문화통합연구소
Citation
다문화사회연구, v. 9, NO 1, Page. 127-164
Abstract
본 연구는 유럽의 문화도시 조성과정에서 적용된 국제문화교류 활동 거버넌스를 대상으로 한다. 국제문화교류 활동이 어떠한 역할과 작용을 하고 있는지를 통해 그 의미를 분석하고, 다층적 구조에서 전개되는 교류활동이 도시개발에 미치는 영향과 행위 주체와의 관계망을 규명하는 것이 본 연구의 목적이다. 2008년 리버풀 유럽문화수도에서 구체적인 문화교류의 목적과 구성, 활동내용을 분석한 결과, 리버풀 시는 유럽연합이 요구하는 유럽정체성 형성보다 리버풀 시가 당면한 문화 간 갈등과 경제회생 문제에 집중한다. 본 연구는 두 가지 측면에서 함의를 가진다. 첫째, 문화도시 환경 조성이라는 ‘개발’과 ‘재생’의 특성으로 인해 유럽연합이 추구하는 ‘유럽인으로서의 정체성’을 강화하는 역할이 다소 미약할 수도 있다. 초기에는 공동의 목적을 가지고 문화교류를 계획할지라도 진행과정에서 의도가 변질되는 모습을 보였다. 둘째, 유럽연합의 문화정책 의도가 충분히 반영되지 못하더라도, 유럽연합의 영향력이 강화된다고 볼 수 있다. 경제적 낙후나 다문화갈등이 심각한 지방정부들은 해당 국가에서 이를 해결하는 데 한계를 보이고 있기 때문에 유럽연합이라는 초국가적 거버넌스를 취하게 되었다. 이는 유럽의 영향력이 미치고 있음을 의미한다. 이와 같은 결과는 초국가적 협력에 있어서 각각의 통합된 문화정책 혹은 공동의 문화목표가 적확히 부합하지 않더라도 협력이 강화될 수 있는 가능성을 내재하는 것이다. The study analyzes the function and working of the activity of international cultural activity applied in the process of European culture-led regeneration. It attempts to seek the significance of the characteristics of the main agent as well as affiliated social network. Thus, the purpose of this study is to articulate the characteristics and roles of these activities of international c u ltu ral exchange which u nfold in multi-governance. According to a research which analyses the purpose, composition and activities of specific cultural exchange in ECoC Liverpool 2008, the city of Liverpool has made an attempt to overcome the various conflicts brought on by economic poverty and multiculturalism more than incorporating the effort to form the European aspect and identity. The result holds implications from two aspects. On the one hand, the role of fortifying the ‘identity as an European’ which is what the European Union pursues, might weaken as a result of the characteristics of ‘development’ and ‘regeneration’ from the environmental development of city of culture. On the other hand, the influence of European Union is reinforced even when its intention of cultural policies is not applied to the fullest. Local governments with difficulties such as economical lag or multicultural reality struggle in dealing with its problems and consequently assume a system of supranational governance. This in turn would mean the expansion of Europeanization. Such results implies critical points in collaboration in other transnational cooperation. Even when the respective integrated cultural policies or the common cultural aim are not exactly in accord, there still is potential of reinforcement in collaboration in another sense.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06613384http://hdl.handle.net/20.500.11754/31823
ISSN
2005-2553
DOI
10.15685/jms.2016.02.9.1.127
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RESEARCH INSTITUTE[S](부설연구소) > HANYANG PEACE INSTITUTE(평화연구소) > Articles
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