663 0

말러의 음악에 나타나는 토픽의 다중성

Title
말러의 음악에 나타나는 토픽의 다중성
Other Titles
Multiplicity of Topics in Mahler’s Music
Author
권송택
Keywords
토픽; 가곡 이상한 뿔피리; 말러 교향곡 2번; 말러 교향곡 3번; 말러 교향곡 4번; topic; Des Knaben Wunderhorn; Mahler’s symphony no. 2; Mahler’s symphony no. 3; Mahler’s symphony no. 4
Issue Date
2016-01
Publisher
한국서양음악학회
Citation
서양음악학, v. 19, NO 1, Page. 37-85
Abstract
본 논문은 말러의 음악에서 자주 사용되는 음악적 이디엄들을 찾아 18세기 토픽 분류의범주 안에서 그의 고유한 토픽으로 분류하였다. 이 작업은 그가 오랫동안 작곡의 소재로 사용하였던 《소년의 이상한 뿔피리》(Des Knaben Wunderhorn) 가곡을 기초로 하여 이루어졌다. 그리고 이 토픽들이 가사 없는 교향곡에 인용되거나 재사용되었을 때 어떠한 의미를가지며, 이전 음악에서 토픽이 갖는 관습적 수사적 의미를 어떻게 변형시키는지 알아보았다. 따라서 이 연구의 범위는 그의 《이상한 뿔피리》 가곡과 비슷한 시기에 작곡되고 또 이 가곡들이 직접 인용되고, 기악화 된 초기 교향곡 2-4번에 국한시켰다. 이 연구는 말러가 이 토픽들이 교향곡에 재사용하는 의미를 제공하여 토픽이 전후맥락이나 사용하는 방법에 따라얼마나 다양하게 적용되고 해석될 수 있는지를 보여주는 말러 토픽의 다중성에 대하여 논하는데 그 의미를 둔다. In this paper, Mahler's frequently used musical idioms were sorted out and classified as his own topics in the category of the traditional topic theory. The classification was based on his Lied set with the text from Des Knaben Wunderhorn; he has used the spirit of the poems as his essential elements in his entire life. Also the meanings and interpretations of these topics were examined in his symphonies. The symphonies analyzed in this work was limited to his early ones nos. 2-4, in which the elements of the Lied were transplanted either reusing whole songs as one movement, or recasting the song material into a purely instrumental form. The study will highlight the multiplicity of Mahler's topics created or modified through their contextual placement and manipulation in his music.
URI
http://db.koreascholar.com/Article?code=320818http://hdl.handle.net/20.500.11754/30517
ISSN
1598-9224
DOI
10.16939/JMSK.2016.19.1.37
Appears in Collections:
COLLEGE OF MUSIC[S](음악대학) > COMPOSITION(작곡과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE