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내수면 선박의 안전운항을 위한 스마트폰기반 어플리케이션 개발

Title
내수면 선박의 안전운항을 위한 스마트폰기반 어플리케이션 개발
Other Titles
Development of Smart Phone Application for the Safe Operation of Inland Vessels
Author
조병완
Keywords
내수면; 선박; 안전사고; 운행도우미 어플리케이션; 전자해도; Inland Water; Vessel; Accident; Navigation Guiding Applicaion; IENC
Issue Date
2015-12
Publisher
한국콘텐츠학회
Citation
한국콘텐츠학회 논문지, v. 16, NO 4, Page. 442-454
Abstract
최근 주 5일제 근무로 인한 여가시간 증가와 국민 소득수준의 향상으로 내수면에서의 레저 활동 및 관광인구가 증가함에 따라 내수면을 운항하는 선박과 레저장비는 지속적으로 증가할 전망이다. 이로 인해 내수면에서의 선박사고와 인명 사고 발생 가능성도 크게 높아지고 있다. 내수면에서 발생하는 선박의 안전사고를 미연에 방지하기 위해서는 선박의 항해정보와 위험상황 경고 및 긴급구조 지원시스템이 요구된다. 본 논문에서는 내수면에서 운항하는 선박 및 승객의 안전 확보를 위하여 현재 보급률이 우수한 스마트폰 기반의 운행도우미 어플리케이션을 개발하였다. 운행도우미 어플리케이션은 화면상에 내수면 전자해도와 자선 정보를 표시하고, 선박 사고 시 관제센터 및 주변 선박과 긴급구조 메시지를 송수신할 수 있는 기능을 지원한다. 이러한 운행도우미 어플리케이션을 구현하기 위해서는 내수면 전자해도의 구축이 필수적이다. 따라서 선박통행량과 거주인구가 가장 많은 한강(영등포, 광진구)일대를 대상으로 멀티빔 수심측량을 통해 수치지형도를 작성하고, 이를 기반으로 전자해도를 제작하였다. Recently, due to the increment of national income and the living standard of citizens, the leasure business has been dramatically expanded. Among the business, inland water activities such as cruise tour or water taxi have drawn attention from the people. As more people come for a new pleasure, the frequency and the number of services continues to rise yet the safety of people values less recently. In fact, the number of relating accidents also has risen accordingly. In order to prevent such accidents in inland waters, the vessels’ real time voyage data, the advanced warning system and the emergency rescuing system are required. In this paper, we have developed navigation guiding application for safety of passengers and vessels in inland waters. Navigation guiding applications not only provide Inland Electronic Navigational Chart(IENC) and vessel information but also allows communication between traffic service center and nearby vessels in case of an emergency situation. In order to implement Navigation guiding applications, developing Inland Electronic Navigational Chart was inevitable. Therefore, IENC of Han River, has developed based on measuring the water depth using multi-beam echo sounder system.
URI
http://koreascience.or.kr/article/ArticleFullRecord.jsp?cn=CCTHCV_2016_v16n4_442http://hdl.handle.net/20.500.11754/29470
ISSN
1598-4877
DOI
10.5392/JKCA.2016.16.04.442
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > CIVIL AND ENVIRONMENTAL ENGINEERING(건설환경공학과) > Articles
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