328 0

기업상담 초심자와 숙련자가 인식한 역할 및 역량에 대한 질적 연구

Title
기업상담 초심자와 숙련자가 인식한 역할 및 역량에 대한 질적 연구
Other Titles
A Qualitative Study Counselors` Role and Competency Perceived by Novice and Expert on the Workplace
Author
조한익
Keywords
기업 상담; 초심 상담자와 숙련 상담자; 역할과 역량; 반복적 비교 연구; workplace counseling; novice and expert counselor; counselor`s role and competency; constant comparison method
Issue Date
2015-12
Publisher
한국상담학회
Citation
상담학연구, v. 16, NO 6, Page. 529-551
Abstract
본 연구는 기업 상담자의 주요 역할 및 역량에 대한 초심 상담자와 숙련 상담자의 인식을 심층 인터뷰를 통한 반복적 비교 분석법으로 분석한 질적 연구이다. 본 연구에서 초심 상담자는 경력 3년 이하, 숙련 상담자는 6년 이상자를 의미한다. 연구 참여자는 편의 표집 방식의 일환인 ‘눈덩이 표집’ 방법으로 선정하였다. 근거이론에서 개발된 반복적 비교 분석법을 사용하여 개방코딩, 범주화, 범주 확인을 통해 인터뷰 자료를 분석한 결과, 6개의 범주에 대해 초심 상담자와 숙련 상담자 별로 각각 10개의 하위 범주가 도출되었다. 분석 결과 나타난 기업 상담자의 숙련도 별 역할 및 역량에 대한 주요 인식은 다음과 같다. 초심 상담자와 숙련 상담자는 각각 기업인으로서의 적응기와 리더로서의 역할 확장기를 경험하면서 기업에서의 자기 정체감과 기업에 대한 태도를 다르게 갖는 것으로 나타났다. 초심 상담자는 현실적 업무의 수행을 위해 대인 친화력 및 융화력, 창의적 사고와 실행력이, 숙련 상담자는 미래지향적 업무의 창출을 위해 자기검열 및 모니터링, 사람관리 및 리더십 역량이 필요한 것으로 나타났다. 유연성은 공통된 역량으로 나타났다. 이에 따라 초심 상담자와 기업 상담자가 갖는 주요 정서, 어려움에 대한 극복 방안도 차이가 있는 것으로 나타났다. The present study was a qualitative research by using in-depth interview and constant comparison method. The purpose of this study was to identification of the perception of counselor``s role and competency between novice and expert counselor. Participants who had ever engaged by snowball sampling were workplace counselors and they were divided in two groups as the research purpose. One of them was the novice counselors who had under 3 years work experiences and the other was the expert counselors who had over 6 years workplace experiences. As a result, ten sub-categories and six categories were found. Our analysis revealed the following. First, the novice counselors focused on adaptation to workplace as a worker while the experts focused on the role as a leader. That is, self-identity and the attitude to workplace were different between them. Second, novice counselors were asked sociability, creativity and executive ability for daily business, whereas expert counselors were asked self-monitoring, personnel management, and leaderships to shape the future business. Third, flexibility was the competency that is asked to not only novice counselors but also expert counselors. Lastly, there were differences in primary emotions and coping method between the novice and the expert.
URI
http://kiss.kstudy.com/journal/thesis_name.asp?tname=kiss2002&key=3386232http://hdl.handle.net/20.500.11754/29395
ISSN
1598-2068
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE