848 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author신혜선-
dc.date.accessioned2017-09-25T05:28:14Z-
dc.date.available2017-09-25T05:28:14Z-
dc.date.issued2015-12-
dc.identifier.citation한중인문학연구, Page. 169-198en_US
dc.identifier.issn1598-0383-
dc.identifier.urihttp://kochih.scholarweb.kr/sc_search/retrieve/000000005258-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/29358-
dc.description.abstract이 글은 드라마 텍스트가 갖는 특성과 시청자의 반응과 해석의 상호작용이 만들어내는 드 라마 취향에 주목하여 ‘한국과 중국 시청자들의 드라마 소비 취향 프로파일’을 분석하였다. 한 국과 중국의 드라마 시청자에 대한 설문조사를 바탕으로, 두 나라 시청자들의 ‘취향지도’(map of drama tastes)를 그려보았다. 그 결과 한국 시청자의 취향 지도에서 네 가지, 중국 시청자 의 취향 지도에서 세 가지 서로 다른 감성을 발견했다. 우선 한국 시청자의 드라마 소비 취향은 1) 판타지적 설정으로 사회적 권위와 규범을 희화 화하고 조롱하는 ‘천방지축의 감성’, 2) 현실적 소재와 대리 경험하고 싶은 비현실적 낭만을 결합한 ‘환상적 낭만의 감성’, 3) 현실의 특징적인 부분을 포착하여 치밀하게 묘사하는 ‘정련된 현실을 좋아하는 감성’, 4) 자신의 욕망을 위해 고군분투하는 인물이 등장하는 ‘절치부심의 감 성’으로 나뉘었다. 반면 중국 시청자의 드라마 소비 취향은 1) 공상적 설정 속에 감정을 거침없이 표현하는 ‘폭풍공상의 감성’, 2) 있는 그대로의 현실을 가감 없이 제시하는 ‘냉철한 현실 부검의 감성’, 3) 일상 속 갈등을 슬기롭게 넘어서는 지혜롭고 명랑한 여성 주체가 등장하는 ‘갈등을 넘어 새로운 꿈을 추구하는 감성’으로 나뉘었다. 이 결과를 통해 드라마에 내재하는 속성뿐만 아니 라 시청자가 그 드라마를 어떻게 느끼는지에 따라 다양한 취향이 존재할 수 있음을 확인할 수 있었다. This study examines ‘drama taste profiles of Korean and Chinese viewers’ with particular focus on the premise that drama tastes are created amongst the interaction between the text, and viewers’ response and interpretation. Based on the survey of Korean and Chinese drama consumers, it is possible to draw ‘the maps of drama tastes’ which explain the contents and viewing patterns of Korean, American, Japanese and Chinese dramas. As a result, the study discovered 4 distinctive drama ‘taste profiles’ of Korean viewers and 3 profiles of Chinese viewers. Firstly, the drama tastes of Korean viewers are divided into 1) ‘Sensibility of Recklessness’ that lampoons and ridicules social authority and rules via fantasy, 2) ‘Sensibility of Fantastic Romance’ that combines realistic aspects and unrealistic romance, 3) ‘Sensibility of Refined Reality’ that well defines and elaborates distinctive features of reality, and 4) ‘Sensibility of Struggle’ that features a character who strives for one’s desire. On the other hand, the drama tastes of Chinese viewers are 1) ‘Sensibility of Fierce Daydream’ where characters reveal their explosive emotions in fantasy, 2) ‘Sensibility of Through Autopsy on Reality’ that presents naked reality without any articulation, and 3) ‘Sensibility to Pursue a New Dream by Overcoming Challenges’ that features a cheerful heroine who overcomes everyday challenges wisely. These different sensibilities suggest that there can be multiple tastes of drama consumption shaped by both innate quality of the text and viewers’ response.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2013년도 정부(교육부)의 재원으로 한국연구재단지원(NRF-2013S1A5B8A01054955)과 서울대 아시아연구소 기반구축사업의 지원(#SNUAC-2015-004)을 받아 수행된 연구임.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한중인문학회en_US
dc.subject취향en_US
dc.subject드라마 시청자en_US
dc.subject감성en_US
dc.subject중국 시청자en_US
dc.subject한국 시청자en_US
dc.subject외국 드라마 수용en_US
dc.subjecttastesen_US
dc.subjectdrama vieweren_US
dc.subjectsensibilityen_US
dc.subjectChinese viewersen_US
dc.subjectKorean viewersen_US
dc.subjectforeign drama receptionen_US
dc.title한국과 중국 시청자의 드라마 취향 프로파일 비교en_US
dc.title.alternativeThe Map of Drama Tastes of Korean and Chinese Television Viewersen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.page169-198-
dc.relation.journal한중인문학연구-
dc.contributor.googleauthor강명구-
dc.contributor.googleauthor신혜선-
dc.contributor.googleauthor양수영-
dc.contributor.googleauthor우창쉐-
dc.contributor.googleauthorKang, Muyng-Koo-
dc.contributor.googleauthorShin, Hye-Sun-
dc.contributor.googleauthorYang, Soo-Young-
dc.contributor.googleauthorWu, Changxue-
dc.relation.code2015040047-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakRESEARCH INSTITUTE[S]-
dc.sector.departmentINSTITUTE OF CHINESE STUDIES-
dc.identifier.pidsun3331-
Appears in Collections:
RESEARCH INSTITUTE[S](부설연구소) > INSTITUTE OF CHINESE STUDIES(중국문제연구소) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE