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백화점 휴게공간의 실내환경특성에 관한 연구

Title
백화점 휴게공간의 실내환경특성에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Environmental Characteristics of Rest Spaces in Department Stores
Author
황연숙
Keywords
백화점; 휴게공간; 실내환경; Department Store; Rest Space; Interior Environment
Issue Date
2015-12
Publisher
한국실내디자인학회
Citation
한국실내디자인학회 논문집, v. 24, NO 6, Page. 3-12
Abstract
사람들의 소득수준이 높아짐에 따라 백화점을 이용하는 소비자들의 소비행태나 니즈에도 많은 변화가 계속 되고 있다. 이러한 변화로 백화점은 유통기능뿐만 아니라 문화적, 사회적 기능까지 지니는 중요한 역할을 담당하며, 소비자에게 다양한 서비스와 생활정보 등을 제공한다. 백화점은 상품판매 목적의 매장시설 외에도 각종 서비스 시설 및 편의시설을 설치함으로써 다양해지고 있는 소비자들의 니즈를 만족시키고자 노력하고 있으며, 이 중 백화점 휴게공간은 다른 공간 못지않게 소비자의 니즈와 상품구매를 위한 중요한 공간으로 작용한다. 백화점 내 휴게공간은 백화점을 이용하는 소비자가 자유롭게 이용할 수 있다는 점에서 백화점 이미지에 미치는 영향이 크다고 할 수 있다. 기존의 백화점 휴게공간과 관련된 연구들을 살펴보면, 백화점 휴게공간의 개선, 이용경험, VMD 요소에 관한 연구들이 진행되어져 왔으나 백화점 휴게공간의 실내환경특성을 다룬 연구는 미흡한 실정이다. 본 연구의 연구방법으로는 백화점 내 휴게공간에 대한 선행연구 고찰을 통해 휴게공간의 유형 및 환경특성을 파악하였고, 백화점 휴게공간의 환경특성을 도출하여 체크리스트를 작성하였다. 체크리스트를 바탕으로 현장조사를 통해 백화점 휴게공간에 대한 공간별 환경특성을 분석하였다. 연구의 범위로는 서울시에 위치하고 있는 백화점의 휴게공간 중 출입구, 통로 옆, 에스컬레이터 옆, 엘리베이터 홀, 여자 화장실 파우더 룸으로 제한하였으며 백화점 휴게공간의 환경특성을 도출하기 위해 ‘백화점’, ‘복합 상업공간’, ‘휴게공간’을 키워드로 선정하여 선행연구 총 9편을 바탕으로 휴게공간의 5가지 환경특성 요인을 추출하였다. 본 연구에서는 백화점 휴게공간의 특성을 살펴보고, 조사대상 백화점 실내 휴게공간에 나타난 실내 환경특성을 분석하여 휴게공간 계획을 위한 기초자료로 활용하는 것을 목적으로 한다. Recently, the spatial design of resting spaces in department stores has been changed. The design elements such as colors, materials, lighting, natural elements, furniture arrangement, and VIVID are not only providing a pleasant and natural indoor atmosphere in resting spaces but also providing various services to customers. In this study, it aims to analyze how the spatial design characteristics of resting spaces in department stores are appeared. The results are as follows. First, the spatial characteristics of the resting spaces in department sores came up as five factors; accessibility, recognition, comfort, convenience, and esthetics. As the result, the accessibility is the most important factor in resting spaces. Second, the resting spaces was well located near by the elevators and escalators providing easy accessibility to customers to floor. Third, the resting spaces need to improve the spatial design for emphasizing the recognitions by using colors, materials and lighting. Fourth, the resting spaces were provided different atmosphere by their location. Fifth, the various forms of furniture, curved, zigzagged, and cubed, were placed in the resting spaces for comport use. Sixth, the aesthetic was the least important factor of all. To improve this problem, the resting spaces need to provide cultural contents by installing art pieces, moving picture facilities, and VIVID. Seven, most of the resting spaces had similar floor plan type that they did not perform their role successfully. The resting spaces need to provide both individual rooms and unique open spaces for giving a choice to use when customers visit them.
URI
http://koreascience.or.kr/article/ArticleFullRecord.jsp?cn=SNDJBZ_2015_v24n6_3http://hdl.handle.net/20.500.11754/29295
ISSN
1229-7992
DOI
10.14774/JKIID.2015.24.6.003
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COLLEGE OF HUMAN ECOLOGY[S](생활과학대학) > INTERIOR ARCHITECTURE DESIGN(실내건축디자인학과) > Articles
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