441 0

대학생의 셀프리더십 수준이 진로준비행동에 미치는 영향: 감성지능의 매개효과를 중심으로

Title
대학생의 셀프리더십 수준이 진로준비행동에 미치는 영향: 감성지능의 매개효과를 중심으로
Other Titles
The Relationship between Self-leadership and Career Preparation Behavior of college students : The Mediation Effect of Emotional Intelligence
Author
송영수
Keywords
셀프리더십; 감성지능; 진로준비행동; self-leadership; emotional intelligence; career preparation behavior
Issue Date
2015-12
Publisher
한국청소년학회
Citation
청소년학연구, v. 22, NO 12, Page. 443-470
Abstract
본 연구는 대학생의 셀프리더십 수준이 진로준비행동에 미치는 영향과 이들 간의 관계에 있어 감성지능의 매개효과를 확인함으로써 대학 내 진로교육을 담당하는 기관에서 진로상담 및 진로교육의 방향성을 설정하고, 셀프리더십 개발의 시사점을 제시하고자 하였다. 이를 위해 셀프리더십 교육과정에 참여한 서울 소재 H대학교에 재학 중인 대학생 420명을 대상으로 설문조사를 진행하였고, 구조방정식 모형 검증을 실시하였다. 그 결과 첫째, 대학생의 셀프리더십은 감성지능과 진로준비행동에 정적으로 유의미한 상관관계를 나타냈고, 감성지능은 진로준비행동에 정적으로 유의미한 상관관계가 도출되었다. 둘째, 감성지능은 셀프리더십과 진로준비행동의 관계를 매개하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 셀프리더십이 대학생의 진로준비행동에 영향을 미치는 중요한 변수임을 시사한다. 연구 결과를 바탕으로 대학생의 셀프리더십, 감성지능 및 진로준비행동의 향상을 위한 이론적 논의와 실증적 근거를 제시하고, 나아가 대학의 진로개발 현장에서 진로상담 및 진로교육의 방향성을 설정하는데 필요한 기초자료로 활용될 것으로 기대한다. This study aimed at identifying the mediation effect of emotional intelligence in the relationship between self-leadership and career preparation behavior of college students and aimed at providing implications of the self-leadership development in proceeding career education and counseling at college. For those purposes, the survey was conducted on 420 students in H College in Korea. As a result, first, self-leadership of college students was positively related to emotional intelligence and career preparation behavior. in addition, emotional intelligence was positively related to career preparation behavior. Second, emotional intelligence played a mediating role between self-leadership and career preparation behavior. The implication of the study is that self-leadership is the critical variable on positively relation for career preparation behavior. Based on those findings, the study provided theoretical discussions and practical implications to enhance self-leadership, emotional intelligence and career preparation behavior. Furthermore, these results of study are expected to provide a suggestion to career development practitioners in Korean college as a guideline for career education and counseling.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06662570http://hdl.handle.net/20.500.11754/29250
ISSN
1229-6988
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE