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KTX 개통에 따른 지역 간 상대적 의존성 변화에 관한 실증 연구- 5대 광역시를 중심으로 -

Title
KTX 개통에 따른 지역 간 상대적 의존성 변화에 관한 실증 연구- 5대 광역시를 중심으로 -
Other Titles
Empirical Analysis for The Effect of the Inter-regional Express Rail System (KTX) on the Change of the Relative Dependency between regions in Korea : Focused on five metropolitan cities
Author
노정현
Keywords
KTX; 지역 간 의존성; 빨대효과; 잠재변수; 패널분석모형; Inter-Regional Dependency; Straw Effect; Lurking Variable; Panel Analysis
Issue Date
2015-12
Publisher
대한국토·도시계획학회
Citation
국토계획, v. 50, NO 7, Page. 141-153
Abstract
2004년 개통된 고속철도인 KTX는 우리나라의지역 간 간선교통체계에 적지 않은 변화를 가져다주었다. KTX를 통한 지역 간 이동시간의 단축은지역 간 이동성(mobility)의 향상을 가져다주었으며, 이는 결국 각 지역에 대한 접근성(accessibility) 을 제고시켜 각종 사회 경제활동의 지역 간 교류를 확대시키는 결과를 가져다주었다. 이러한 지역 간 교류의 확대가 효율성이라는 측면에서 긍정적인 영향을 미치는 것은 지극히 당연하다. 그러나 이것이 지역균형발전이라는 측면에서어떠한 영향을 미칠 것인가에 대해서는 명확한 답을 찾지 못하고 있다. 그동안 KTX 개통에 따른 지역 간 교류 증대가 대도시, 특히 각종 도시활동의 규모가 큰 수도권에 사회적, 경제적 활동의 집중을 심화시키는 이른바 ‘빨대효과(straw effect)’ 를 가질 것인가, 아니면 반대로 ‘분산효과(sprawl effect)’를 통한 지역균형발전에 기여를 할 것인가에 대한 몇몇 연구가 있었다. 이들 연구는 주로이론적 측면에서 전망하는 수준이었으며, 현황 자료를 통한 실증분석 연구는 없었다. 본 연구에서는 다른 지역에서 어느 한 지역으로의 사회경제적 의존성을 계량경제모형을 이용하여추정하고, 이를 통해 KTX 개통이 이에 어떠한 영향을 미치는가를 계량적으로 규명하고자 한다. 특히 각 지역의 인구 및 경제적 특성 변화가 의존성에 어떠한 영향을 미치는가를 분석하기 위해 패널자료 분석기법을 사용하였으며, 각 지역의 인구및 경제적 특성외의 일부 지역에 편중된 영향을줄 수 있는 잠재변수(lurking variables)들을 가능한 배제하기 위해 지역을 5대 광역시로 제한하고, 이들 간의 상대적인 영향을 분석 대상으로 하였다. The high-speed railway in Korea (KTX) was opened in 2004, it has led to inter-regional exchanges of various socio-economic activities as results of increased inter-regional mobility and accessibility in Korea. However, there was a controversy whether the connection between regions intensifies the concentration of socio-economic activities in metropolis specially in Seoul (straw-effect) or contributes to the balance of regional development (sprawl-effect). The purpose of this study is to analyze how the connecting of the KTX between regions affect the dependencies between them. Econometrics models are developed using a panel data analysis methods. In these models, the dependent variable is the relative dependency between regions which is obtained from inter-regional trips and independent variables are accessibilities, industrial specializations, economic scales by sectors and regions and KTX-dummies in special. The results are as follows: First, the operation of the KTX made the dependency on Seoul relatively high, which means the straw-effect occurred. Second, the regions with smaller economies and higher specialization in the tertiary industrial sectors have been depended upon the outside regions relatively. Similarly, developed regions in terms of accessibility have been depended on the outside regions.
URI
http://kpaj.or.kr/_common/do.php?a=full&b=12&bidx=436&aidx=5528http://hdl.handle.net/20.500.11754/29196
ISSN
1226-7147; 2383-9171
DOI
10.17208/jkpa.2015.11.50.7.141
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COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > URBAN PLANNING AND ENGINEERING(도시공학과) > Articles
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