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교통류 보존형 터널단면 확대 시공기술의 경제적 타당성 분석

Title
교통류 보존형 터널단면 확대 시공기술의 경제적 타당성 분석
Other Titles
Economic Feasibility Analysis of a Tunnel Section Enlargement Method That Does Not Halt Traffic Flow
Author
서종원
Keywords
경제적 타당성 분석; 터널단면 확대 기술; 직접비; 간접비; economic feasibility analysis; tunnel section enlargement method; direct cost; indirect cost
Issue Date
2015-11
Publisher
대한지질공학회
Citation
지질공학, v. 25, NO 4, Page. 459-472
Abstract
최근 국내에서 프로텍터를 사용하여 터널의 확대 공사기간 동안 기존 교통흐름을 유지할 수 있는 교통류 보존형 터널확대 시공기술이 개발되었다. 이 공법은 교통의 흐름을 그대로 유지하여 교통정체에 따른 통행자의 시간적, 비용적 손실과 환경적 피해 등의 사회적 손실을 최소화 할 수 있다는 장점이 있다. 반면에 프로텍터의 설치 등으로 공사기간의 연장 및 직접공사비의 증가가 발생된다. 본 논문은 교통류 보존형 터널 확대 시공기술의 직접공사비와 간접적 사회적 비용을 모두 고려하여 경제적 타당성을 분석하기 위한 방법을 제시하는 것을 목표로 하였다. 사회적 비용을 차량운행비용, 시간지연비용 및 환경오염비용으로 구분하여 간접비를 산정하는 방법을 제시하였다. 그리고 기존의 확대공법과 신공법간의 경제성을 비교하기 위하여 남산3호터널을 대상으로 제시된 방법을 적용하여 분석해 보았다. A recently developed tunnel section enlargement method can maintain traffic flow during construction by using a protector. By keeping traffic flowing, it can minimize the lost time and costs associated with diversions and also the accompanying environmental pollution. On the other hand, installing the protector can lengthen the construction period and increase the direct cost. This paper presents a method for analyzing the economic feasibility of tunnel section enlargement methods considering the direct construction cost and the indirect social cost. The indirect costs are divided into categories of: vehicle driving cost, travel time delay cost, and environmental pollution cost. The economic efficiency of existing technology is compared with the new method in an case study of Namsan Tunnel 3.
URI
http://koreascience.or.kr/article/ArticleFullRecord.jsp?cn=JJGHBG_2015_v25n4_459http://hdl.handle.net/20.500.11754/28889
ISSN
1226-5268; 2287-7169
DOI
10.9720/kseg.2015.4.459
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > CIVIL AND ENVIRONMENTAL ENGINEERING(건설환경공학과) > Articles
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