580 113

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author오준영-
dc.date.accessioned2017-07-19T05:54:18Z-
dc.date.available2017-07-19T05:54:18Z-
dc.date.issued2015-10-
dc.identifier.citation한국지구과학회지, v. 36, NO 6, Page. 580-590en_US
dc.identifier.issn1225-6692-
dc.identifier.issn2287-4518-
dc.identifier.urihttp://db.koreascholar.com/Article?code=311581-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11754/27930-
dc.description.abstract이 연구는 과학 영재 학생들의 지구계에 대한 지식, 중요성, 과학 동기 사이에 상관 관계를 분석하고 시사점을 얻는데 그 목적을 두고 있으며, 기존에 수행되지 않았던 내용을 다루는 탐색적 연구이다. 연구는 K 대학 부설 과학영재교육원 소속 중등 융합과학반 학생 93명을 대상으로 지구계에 대한 지식과 중요성, 과학 동기를 분석할 수 있는 설문지를 투입하고 지구계에 대한 지식과 중요성이 과학 동기에 미치는 영향을 상관분석과 회귀분석을 통해 결과를 도출하였다. 그 결과, 지구계에 대한 지식은 과학 동기에 상관계수 .656으로 높은 상관을 보여주었다. 반면 지구계에 대한 중요성은 과학 동기와 .387로 다소 낮은 상관이 나왔다. 높은 상관을 보여준 지구계에 대한 지식과 과학 동기의 회귀분석을 통해 그 설명력을 분석한 결과, 과학 동기의 총 변화량의 43%를 지구계에 대한 지식이 설명함을 나타내었다. 분석 결과를 토대로 지구계에 대한 체계적인 교육 프로그램을 개발하여 과학 영재 학생들의 수업에 적극적으로 활용한다면 과학 동기의 유발과 함께 학습 동기와 관련된 다양한 시사점을 얻을 수 있을 것이다. The purpose of this study was to investigate the correlation among science gifted students’ self-reported knowledge and self-perceived importance about Earth systems, and their science motivation. Ninety three seventh graders participated in this study who enrolled at Science Gifted Institute of K university. The correlation was measured by a validated Earth systems survey and Science Motivation Questionnaire (SMQ). The data were analyzed at the margin of error probability 0.05 using correlation and regression analysis. The result of reliability for items turned out high because the Cronbach’s alphas were .896~.937. Results indicated that the correlation between self-reported knowledge on Earth systems and science motivation showed a correlation coefficient .656, whereas the correlation between importance on Earth systems and science motivation was .387, which was regarded as low. On the other hands, the result of regression analysis depicted that non-std. coefficients between students’ self-reported knowledge about Earth systems and science motivation were .548 (.077), which lead to the conclusion that students’ knowledge on Earth systems explained 43% of science motive-variation. It implied that Earth systems education program could impact the increased motivation of science gifted-students. Therefore, this study suggests that the various Earth systems education programs could be developed and implemented in order to increase students’ motivation on studying science in general and Earth science in specific.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 한양대학교 교내연구지원사업으로 연구되었음(HY-2013년도).en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국지구과학회en_US
dc.subject지구계en_US
dc.subject지구계 교육en_US
dc.subject과학 영재 학생en_US
dc.subject과학 동기en_US
dc.subject지구계의 지식과 중요성en_US
dc.subjectEarth systemsen_US
dc.subjectscience motivationen_US
dc.subjectscience gifted studenten_US
dc.subjectknowledge and importance of Earth systemsen_US
dc.title과학 영재 학생의 지구계에 대한 지식과 중요성이 과학 동기에 미치는 영향: 탐색적 연구en_US
dc.title.alternativeThe Impact of Self-Reported Knowledge and Self-perceived Importance about Earth Systems on Science Gifted Students’ Science Motivation: An Exploratory Studyen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no6-
dc.relation.volume36-
dc.identifier.doi10.5467/JKESS.2015.36.6.580-
dc.relation.page580-590-
dc.relation.journal한국지구과학회지-
dc.contributor.googleauthor오준영-
dc.contributor.googleauthor이현동-
dc.contributor.googleauthor이효녕-
dc.contributor.googleauthorOh, Jun-Young-
dc.contributor.googleauthorLee, Hyundong-
dc.contributor.googleauthorLee, Hyonyong-
dc.relation.code2015040745-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCENTER FOR CREATIVE CONVERGENCE EDUCATION[S]-
dc.identifier.pidjyoh3324-


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE