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저류층 내 압력 강하에 따른 아스팔텐 퇴적 현상의 다성분 시뮬레이션

Title
저류층 내 압력 강하에 따른 아스팔텐 퇴적 현상의 다성분 시뮬레이션
Other Titles
Compositional Simulation of Asphaltene Deposition During Pressure Depletion in Reservoir
Author
이근상
Keywords
아스팔텐; 침전; 퇴적; 오일 저항계수; 오일 유동 속도; Asphaltene; Precipitation; Deposition; Oil resistance factor; Oil flow velocity
Issue Date
2015-10
Publisher
한국자원공학회
Citation
한국자원공학회지, v. 52, no. 5, 통권 265호, Page. 461-468
Abstract
오일 내에 존재하는 아스팔텐은 저류층 초기 조건 하에서는 오일상으로 존재하지만 생산 지속에 따른압력, 온도, 조성 변화에 따라 고체상으로 침전될 수 있다. 저류층 내에서 아스팔텐이 침전, 응집, 퇴적되면 공극률과 투과도 감소 및 습윤도 변질작용에 의해 지층손상을 일으키게 되고 오일의 생산성을 저해시킨다. 본 연구에서는 아스팔텐 고체모델을 사용하여 저류층 내 압력 변화에 따른 아스팔텐 침전량을 산출하였다. 아스팔텐의침전, 퇴적 및 재유입에 의한 지층 손상이 오일 회수율에 미치는 영향을 분석하기 위한 다성분 시뮬레이션 연구를 수행하였다. 생산압력 변화를 통하여 저류층 내 오일의 유동 속도를 변화시키고, 이에 따라 지층손상을 최소화하는 생산 설계에 대하여 분석하였다. 아스팔텐 퇴적 제거모델(Case 2)의 상대투과도는 기본모델(Case 1)에비해 최대 0.2가 높고, 오일 저항계수는 20% 감소되었다. 그 결과 Case 2의 오일 회수율이 Case 1에 비해 1.4% 증진되었다. Asphaltene existing as oil phase in initial reservoir condition can be precipitated by a number of factors including changes in pressure, temperature, and composition. Asphaltene precipitation, flocculation, and deposition in the reservoir cause serious formation damages such as porosity and permeability reduction and wettability alteration. In this study, asphaltene solid model is applied to predict the amount of asphaltene precipitation with pressure depletion. The compositional simulation for asphaltene precipitation, flocculation, deposition, and re-entrainment is performed to analyze its effects on formation damage causing reduced oil recovery. Production strategy for minimizing formation damage is designed by different oil flow velocity with different oil production rate. Oil relative permeability for deposited asphaltene removal model (Case 2) is higher up to 0.2 than base case (Case 1), and oil resistance factor is decreased by 20%. As a result, the enhancement of oil recovery for Case 2 is 1.4% over Case 1.
URI
http://www.jksmer.or.kr/file/54sftDKTqt1A8xbLhYZUTr/*/N0330520501.pdf;jsessionid=1vpank1jvlgjp1054pfcdk3ay3?_=2http://hdl.handle.net/20.500.11754/27929
ISSN
2288-0291; 2288-2790
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > EARTH RESOURCES AND ENVIRONMENTAL ENGINEERING(자원환경공학과) > Articles
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