294 0

여행상품 유통경로의 갑-을 관계에 대한 갈등해결행동 분석- 불공정성 지각, 갈등지각, 갈등해결행동을 중심으로 -

Title
여행상품 유통경로의 갑-을 관계에 대한 갈등해결행동 분석- 불공정성 지각, 갈등지각, 갈등해결행동을 중심으로 -
Other Titles
Why does the imbalance of power issues in the market of travel products remain unsolved?: In terms of unfairness perception, conflict perception, and conflict solving strategies
Author
이훈
Keywords
여행상품; 유통구조; 불공정성; 갈등지각; 갈등해결행동; Travel products; Distribution channels; Unfairness; Conflict perception; Conflict solving strategies
Issue Date
2015-09
Publisher
한국관광학회
Citation
관광학연구, v. 39, NO 7, Page. 39-52
Abstract
본 연구의 목적은 소매·가맹여행사 종사자의 여행상품 유통경로에 대한 불공정성 지각이 갈등지각에 미치는 영향과 갈등지각이 갈등해결행동에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 분석 결과, 불공정성 지각은 갈등지각에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 갈등지각은 5개 갈등해결행동 중 2개 전략에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 갈등을 지각하는 소매·가맹여행사 종사자의 갈등해결행동은 회피전략과 순응전략으로 나타났으며, 이외 경쟁전략, 협력전략, 그리고 타협전략은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 힘의 불균형이 전제된 불공정한 여행상품 유통경로에서 소매·가맹여행사 종사자가 적극적인 갈등해결행동을 취하기 어려움을 의미하며, 결국 여행상품 유통경로의 불공정성은 개인의 힘으로 개선되기 어렵다는 것을 의미한다. 따라서 정부의 적극적인 개입과 노력이 필요한 상황이다. 향후 연구에서는 여행상품 유통구조의 불공정성을 개선하기 위한 구체적 대안이 제시되기를 기대한다. This study analyzed the relation between the unfairness perception of retail travel agency workers(RTAW) and their conflict perception. Also this research examined in what ways the conflict perception of RTAW impacts on their patterns of behavior in terms of the conflict solving strategies. The result shows that the unfairness perception of RTAW correlates with the conflict perception of RTAW. It is also revealed that the conflict perception of RTAW profoundly affects and functions their specific behavior patterns when they choose the conflict solving strategies. The result shows that they, the retail travel agency workers, are likely to evade the conflicts or they adapt themselves to the given settings. Individual efforts, in turn, can hardly contribute to the unfairness that has been deeply embedded in the distribution channels of travel products. Future research works related to this issue are expected to make a detailed suggestion that can contribute to reconstruct the market of travel agencies in terms of fairness issues.
URI
http://kiss.kstudy.com/journal/thesis_name.asp?key=3348748http://hdl.handle.net/20.500.11754/27706
ISSN
1226-0533
DOI
10.17086/JTS.2015.39.7.39.52
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > TOURISM(관광학부) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE