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학문융합과 교육공학의 학문적 발전: 교육공학을 위하여 교육공학을 넘어서기

Title
학문융합과 교육공학의 학문적 발전: 교육공학을 위하여 교육공학을 넘어서기
Other Titles
Academic Convergence and Development of Educational Technology: Beyond and For Educational Technology
Author
유영만
Keywords
통합; 융합; 통섭; 단학제적 지식융합; 다학제적 유사융합; 긴학제적 융합; integration; convergence; consilience; monodisciplinary; multidisciplinary; interdisciplinary
Issue Date
2015-09
Publisher
한국교육공학회
Citation
교육공학연구, v. 31, NO 3, Page. 655-686
Abstract
인간의 지적 욕망으로 과학지식은 부단히 발전되어 왔지만 한편으로는 그것의 역기능으로 분야별 전문화된 지식의 극심한 세분화로 동일한 전공 내에서도 소통하기 어려울 정도가 되었다. 분과학문의 전문화가 가져온 역기능적 폐해를 극복하고 학문발전의 새로운 탈출구를 찾기 위한 노력이 바로 학문융합이다. 통합, 융합, 융복합 등 다양한 용어로 불리기도 했지만 학문 융합의 대표적인 노력은 다름 아닌 통섭이었다. 하지만 통섭 개념이 한국학계에 소개되면서 통섭 개념의 본래의 의미와는 거리가 멀게 오해되고 오도됨으로써 개념적으로뿐만 아니라 실천적으로도 학문융합은 물론 지식과 기술 융합 과정에도 부정적인 영향을 남기고 말았다. 본 연구는 융합 및 통합과 통섭의 차이점에 주목, 통섭 개념의 의미와 의도를 비판적으로 분석하면서 통섭은 학문 융합은 실질적인 대안이 될 수 없음을 밝힌다. 대신 학문융합의 방법으로 그동안 추진되어왔던 단학제적, 다학제적, 간학제적 연구노력에 비추어 교육공학이 추구해온 학문 융합의 유형과 사례를 논의한다. 하지만 단학제적 융합은 학문융합이라기보다 지식융합이며, 다학제적 혼합은 융합의 차원으로 승화되지 못한 융합으로 가기 위한 초기 진입단계라서 진정한 학문융합은 간학제적 융합임을 밝혀둔다. 마지막으로 융합 학문으로서의 교육공학이 학문적으로 발전하기 위해서는 무엇보다도 교육공학 자체의 학문적 발전만으로 해결할 수 없는 교육문제나 연구문제를 갖고 전공의 경계를 넘나드는 학술교류나 비공식적 교감을 통해 이종결합적 지혜로 새로운 지식을 창조하고 이론적 관점을 발전시킬 수 있는 기회와 무대를 마련할 필요가 있다. 이를 위해서 교육공학자는 이질적 전공 분야에 대한 열린 마음과 융합학습을 통해 새로운 관점과 접근을 받아들이는 노력을 부단히 전개할 필요가 있다. A scientific knowledge triggered through the help of the human desire has constantly became developed. However, due to the extreme segmentation of the sector, it is difficult to communicate within the same major specialized knowledge. Overcoming the dysfunctional evils brought from the specialization of discipline and making an effort to find a new way out of the study are the development of academic conversion. Integration, convergence, and consilience have been differentiated from the perspectives of their original intention and purpose. However, the original meaning of the concept consilience has been misleading and misunderstood by far, leaving a negative impact. While this study will analyze the differences among convergence and integration and consilience, the meaning and intent of the consilience will be critically explored, saying that consilience can not be a practical alternative to academic convergence. Meanwhile, from the lens of mono disciplinary, multidisciplinary, and interdisciplinary that has been promoted as a way of academic convergence research effort, the styles and cases of academic convergence in the field of educational technology will be discussed. Interdisciplinary convergence is found to be the best solution to academic convergence. Finally, in order to set the future development stage of educational technology, it is necessary to provide the opportunity and the stage for educational technologists, which can exchange a theoretical point of view and practical wisdom with peer researchers, resulting in the joint exploration to unknown field of study for an academic convergence. For this purpose, educational technologists will need to be open for constantly trying to accept the new terms and learning about the heterogeneous fusion majors.
URI
http://kiss.kstudy.com/journal/thesis_name.asp?tname=kiss2002&key=3396707http://hdl.handle.net/20.500.11754/27404
ISSN
1225-424X
DOI
10.17232/KSET.31.3.655
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COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
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