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웨어러블 디바이스로서의 애플워치사용자 경험(User Experience)과 사용성 평가 연구

Title
웨어러블 디바이스로서의 애플워치사용자 경험(User Experience)과 사용성 평가 연구
Other Titles
A Study on User Experience and Usability of Apple-Watch as Wearable Devices
Author
현은령
Keywords
사물인터넷; 사용자 경험; 애플워치; 웨어러블 디바이스; 사용성 평가; IoT; UX; Apple Watch; Wearable Device; Usability Evaluation
Issue Date
2015-09
Publisher
서울과학기술대학교 과학문화전시디자인연구소
Citation
한국과학예술포럼, v. 21, Page. 19-29
Abstract
최근 융복합 기술의 발달로 사물인터넷(IoT) 분야가 급부상함에 따라 웨어러블 디바이스 사용자가 증가하고 있다. 이 중 애플사에서 개발한 스마트 워치는비교적 다른 디바이스에 비해 보급점유율에서 선점하고 있지만 다양한 관점에서의 문제점이 지적되고 있다. 초기 출시된 IT디바이스는 신기술의 재현이라는점에서는 소비자의 관심을 유발할 수 있지만 소비자의 요구를 충족시킬 수 없으면 그 브랜드에 대한 부정적 인식을 고착화시키기도 한다. 본 연구에서는 스마트폰에 익숙해진 사용자들의 UX를 반영하여 스마트 워치의 보다 나은 사용성 향상을 위한 디자인 방향을 제시하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 사물인터넷과 웨어러블 디바이스의 현황을 조사하고, UX 사용성 평가를 위해 그 평가기준을 사용성, 실용성, 심미성, 가용성, 오프라인 이슈의 5가지로 분류하였다. 나아가 애플워치의 사용자를 연령대별로 구분하여 설문조사, 심층 인터뷰를 진행하였다. 그 결과 스마트폰과 연동이 해제되었을 때 스마트워치로서 가치나 활용도가 떨어지는 문제가 발생하는부분을 고려하여 통신 속도나 정보 전달속도가 가벼운 내용은 애플워치 안에서 구동이 될 수 있게 하는기능상의 업그레이드가 필요하다는 점이 지적되었다. 더불어 애플워치 내에 내장되어 있는 와이파이 기능을 자체적으로 활용하기 위한 방안이 요구되었다. 또한 스마트폰과의 연동 뿐 아니라 애플워치만이 할 수있는 킬러 콘텐츠 개발과 애플사가 제공하는 기본 앱외에 국내의 소비자의 생활환경과 요구를 반영한 다양한 앱 대한 개발이 지속적으로 이루어져야 할 것이다. 결과적으로 본 연구는 웨어러블 디바이스인 애플워치가 주는 사용자 경험의 변화를 이해하고, 향후 사용자들의 니즈와 사용성을 반영한 완성도 높은 스마트 워치로서 발전하는데 기여할 수 있을 것으로 기대한다. According to the rapid emergence in a field of IoT(Internet of Things) these days, the wearable device users are growing· Out of this, the smart watch, which was developed by Apple company, is relatively preoccupying in the share of supply compared to other devices, but is being indicated a problem in diverse perspectives· IT device, which was early launched, may cause consumers`` interest in the regard as saying of reviving new technology, but solidifies negative perception on its brand as well given being unable to satisfy consumers`` needs· The purpose of this study is to suggest the design direction for improving the better usability in smart watch by reflecting UX of users who are accustomed to smart phone· For this, it surveyed the present status of IoT and wearable device and classified its evaluation criteria into 5 things such as usability, practicability, aesthetics, availability and offline issue in order to evaluate usability in UX· Moreover, a questionnaire survey and an in-depth interview were carried out by dividing apple-watch users based on age group· As a result, it was pointed out the necessity of functional upgrade, which makes it available for being driven within apple watch as for the contents that are light in communication speed or trans-information rate, by considering a part of being created a problem about a drop in value or utilization as a smart watch when the linkage with a smart phone is released· In addition, a plan was demanded for utilizing WiFi function itself embedded in apple watch· Also, there will be a need to be developed killer contents that only apple watch can do, as well as the linkage with a smart phone, and to be continuously developed diverse APPs that reflect the life environment and the demand of consumers at home and abroad in addition to the basic APP that is provided by Apple company· In conclusion, this study is expected to be likely able to contribute to understanding a change in user experience that is given by apple watch, which is a wearable device, and to developing as a smart watch with high perfection that reflects the needs and the usability of users henceforth·
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06514952http://hdl.handle.net/20.500.11754/27300
ISSN
2005-1409
DOI
10.17548/ksaf.2015.09.21.19
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