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전공특성에 따른 대학도서관 주제자료실의 이용태도 및 공간계획에 관한 연구

Title
전공특성에 따른 대학도서관 주제자료실의 이용태도 및 공간계획에 관한 연구
Other Titles
A Study on Usage and Space Planning in Subject Specialization of University Library for Major
Author
황연숙
Keywords
대학도서관; 주제자료실; 공간이용실태; 선호; 전공특성; University Library; Subject Specialization; Space Usage Condition; Preference; Major Field
Issue Date
2015-08
Publisher
한국실내디자인학회
Citation
한국실내디자인학회 논문집, v. 24, NO 4, Page. 143-151
Abstract
본 연구는 다양한 전공특성의 이용자를 지원하기 위한 방안으로 대학도서관에 주제화가 도입되어 운영되고 있음에도 불구하고 획일적으로 계획되어 있는 공간의 문제점을 지적하고 이에 차별화 된 공간계획 방향을 제시하기 위하여 대학생의 전공특성에 따른 대학도서관 주제자료실의 이용실태를 분석하고 선호를 조사하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대학생들은 대학도서관에서 일반열람실을 가장 많이 이용하고 있는 것으로 나타났으며, 주제자료실의 자료를 열람하기보다 일반열람실에서 개인학습공간으로서 대학도서관을 이용하는 경우가 많은 것으로 나타났다. 둘째, 대학도서관 주제자료실의 공간에 대한 선호도와 요구 조사결과 특히 자연과학계열과 예체능계열 간의 차이가 많은 것으로 나타났다. 자연과학계열의 경우 다른 전공특성에 비해 주제별 자료실이 다른 기능의 실들과 서로 가깝거나 연계되고 주제별 자료실들 간에 서로 연계된 평면 형태에 대한 선호도가 높게 나타난 반면, 예체능계열은 주제자료실들이 서로 구분되는 것을 더욱 선호하는 것으로 나타나 차이를 보였다. 셋째, 대학도서관 주제자료실의 가구배치에 대한 선호도 조사결과 전공특성에 따라 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다. 자연과학계열과 인문사회계열이 서로 유사한 결과를 보였고, 예체능계열은 결과에 차이를 보였다. 자연과학계열과 인문사회계열의 경우 서가가 밀집되어 있는 서가중앙형의 자료실을 가장 선호하는 반면 예체능계열의 경우 열람공간이 중앙에 밀집된 열람중앙형 자료실을 가장 선호하는 것으로 나타났다. This study was conducted under the premise that the university library’s subject specialization room is in need of major modifications in order to accommodate the needs of various majors. The subject specialization room will be able to support university library users who are inclined to use the general reading room. Therefore, the study presents spatial planning for the average university library’s subject specialization room by taking into account student majors. This could be a guideline for the construction and renovation of university libraries in the future. The summary of results for this study and the conclusions are as follows: 1)Natural sciences subject specialization room should be, partially connected with the humanities/social science subject specialization room in order to provide an open-concept reference room. In the shared area connecting the two subject specialization rooms needs to be installed a staff counter and subject specialist librarian service booth for users of both subject specialization rooms. 2)For humanities/social sciences subject specialization room, partially connect with the natural sciences subject specialization room. In the connecting area between the two rooms, plan an open-concept lounge for resting and reading. 3)It is best to plan subject specialization room for art/music/physical education majors separate from the subject specification room of other majors. Structurally separate art/music/physical education major subject specialization rooms from the building or plan a separate room in an art/music/physical education building. Users of art/music/physical education majors showed a high preference for a spatially separated and specialized library structure, which proves that an art/music/physical education library need to be planed based on the specialized library structure found in law school libraries or medical school libraries. Plan the center of the room with open-concept based reading room. Use wall-sides, partitions, or shelves to create reading space separate from the shelving area.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06503212http://hdl.handle.net/20.500.11754/26723
ISSN
1229-7992
DOI
10.14774/JKIID.2015.24.4.143
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COLLEGE OF HUMAN ECOLOGY[S](생활과학대학) > INTERIOR ARCHITECTURE DESIGN(실내건축디자인학과) > Articles
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